PKN Orlen przedstawi we wtorek 28 lutego nową strategię rozwoju - poinformował wiceprezes spółki Jan Szewczak. Dodał, że zostanie zaktualizowana polityka wypłaty dywidendy firmy, która wciąż ma mieć stabilny charakter. To w dniu, gdy spółka ogłosiła zysk za 2022 rok, który był trzy razy większy niż w 2021 roku.
- Chcemy 28 lutego przedstawić nową strategię - powiedział członek zarządu na spotkaniu prasowym podkreślając, że przy tej okazji zostanie zaktualizowana polityka dywidendowa firmy.
Podanie nowej strategii koncernu jest konieczne z powodu przejęciach dokonanych w 2022 r.: Grupy Lotos oraz PGNiG. Jak wskazuje PAP dotychczasowa strategia, z 2020 roku, zakładała inwestycje w wysokości 140 mld zł do 2030 roku. Podano, że około 85 miliardów złotych miało zostać przeznaczone "na nowe, perspektywiczne obszary związane przede wszystkim z energetyką odnawialną i zaawansowaną petrochemią".
Plany Orlenu związane z samochodami elektrycznymi
PAP zapytała o aktualne plany Orlenu dotyczące rozwoju sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych w związku z planami Unii Europejskiej zakazu rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r. - Będziemy rzeczywiście przyśpieszać mocno, jeśli chodzi o alternatywne punkty tankowania. W strategii do 2030 r. było powiedziane, że to ma być 1000 punktów ładowania. Ta aspiracja już jest kompletnie nieadekwatna do tego, co się dzieje na rynku, bo rynek strasznie przyspieszył. We wtorek powiemy o tym, jakie konkretnie liczby chcielibyśmy osiągnąć w najbliższych latach - poinformowała członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej PKN Orlen Patrycja Klarecka. Powiedziała też, że Orlen poinformuje też o swoich planach dotyczących wodoru, jako napędu do samochodów. - Dzisiaj zawieramy głównie partnerstwa z polskimi miastami, które decydują się na zakup autobusów wodorowych. Głównie transport ciężki decyduje się na taki napęd i stawiamy stacje w tych aglomeracjach, gdzie będzie popyt - stwierdziła Klarecka. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) PKN Orlen w 2022 r. miał 1920 stacji paliw, co stanowiło 24,3 proc. rynku w Polsce. Jak podaje POPiHN w tym okresie w kraju ogółem działało już 2565 ładowarek pojazdów elektrycznych różnych operatorów, ale większość poza stacjami paliw.
Orlen przygląda się sytuacji w rafinerii Schwedt
Podczas piątkowej telekonferencji z analitykami Robert Śleszyński, dyrektor biura inwestycji kapitałowych PKN Orlen, powiedział, że spółka "przygląda się sytuacji w niemieckiej rafinerii Schwedt, gdyż jest zainteresowany tym, co się z nią dzieje".
- To rafineria znajduje się blisko naszej granicy. Część wolumenów, które tam są przerabiane, trafia do zachodniej części Polski. Część naszych stacji paliw w Niemczech jest zaopatrywanych przez nią w paliwo. Dlatego jesteśmy zainteresowani tym, co dzieje się z tą rafinerią - powiedział Śleszyński.
Dodał, że PKN Orlen współpracuje m.in. z PERN, żeby rafineria Schwedt mogła pracować przynajmniej na poziomie 60-70 proc. swoich możliwości, żeby była w stanie dostarczać paliwo do metropolii berlińskiej.
- Strategicznie patrzymy na takie tematy, ale nie zapadły żadne decyzje o naszym zaangażowaniu kapitałowym w rafinerię. Będziemy obserwować sytuację - powiedział Śleszyński.
Jak wskazuje PPAP rafineria w Schwedt, mieście położonym przy granicy z Polską, przerabiała do tej pory głównie rosyjską ropę z rurociągu "Przyjaźń". Po rosyjskiej agresji na Ukrainę i po wprowadzeniu sankcji na rosyjską ropę w UE, przyszłość tego zakładu stanęła pod znakiem zapytania.
Rafineria Schwedt może przerabiać rocznie 12 mln ton ropy. Zaopatruje rynek północno-wschodnich Niemiec, w tym Berlin. Według nieoficjalnych informacji agencji Reuters z września 2022 roku, strona polska stawia warunek inwestycji w Schwedt. Z rafinerii musi wycofać się rosyjski koncern naftowy Rosnieft, posiadający 54 proc. udziałów.
Gigantyczne wyniki Orlenu za 2022 rok
Jak podała Grupa Orlen w piątkowym (24.02) komunikacie w 2022 roku wypracowała ona przychód ze sprzedaży w wysokości ponad 278 miliardów złotych. Zysk netto w zeszłym roku wyniósł prawie 35,5 miliarda złotych, a dla porówniania w 2021 11,2 miliarda złotych.
Więcej o nich przeczytasz w "Orlen podał wyniki finansowe za 2022 rok. Ogromny zysk".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock