Wojewoda mazowiecki wydał decyzje dotyczące przebudowy lotniska w Radomiu. Zakładają one budowę dróg kołowania oraz płyt postojowych, budynku wieży kontroli ruchu lotniczego, a także zewnętrznych miejsc parkingowych. Port ma być gotowy na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku.
O wydanych zezwoleniach poinformował w piątek Mazowiecki Urząd Wojewódzki.
Lotnisko w Radomiu
Jak wskazano w komunikacie, w tym tygodniu wojewoda wydał zezwolenie na budowę obiektów kubaturowych dla portu lotniczego Radom – Sadków. Chodzi o budynek wieży kontroli ruchu lotniczego i strażnicę lotniskowej straży pożarnej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i drogową.
Wojewoda formalnie zezwolił także na budowę wewnętrznego układu drogowego połączonego z układem drogowym Portu Lotniczego Radom-Sadków, budowę zewnętrznych miejsc parkingowych oraz wymaganej infrastruktury technicznej oraz budowę budynków administracyjnych służb lotniskowych.
Zarządzające lotniskiem Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) na początku lipca uzyskało także wydawane przez wojewodę zezwolenie w zakresie budowy dróg kołowania oraz płyt postojowych.
Obecnie na lotnisku w Radomiu trwają prace przy przebudowie pasa startowego. Będzie on także wydłużony o 500 metrów, do 2,5 kilometra.
W marcu PPL podpisało umowę na projekt i budowę nowego terminala lotniczego. Obiekt ma być wybudowany na początku 2022 roku. Według PPL całe lotnisko będzie gotowe na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku.
Ruch czarterowy
Port lotniczy w Radomiu jest budowany prawie od podstaw. Zgodnie z założeniem PPL, lotnisko to ma być portem komplementarnym dla Lotniska Chopina w Warszawie i przejąć od niego część ruchu lotniczego - głównie loty czarterowe i niskokosztowe.
Z analiz przeprowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury na początku 2019 roku wynika, że przewoźnicy ocenili krytycznie pomysł wyprowadzki z Lotniska Chopina w Warszawie.
"Większość przewoźników uważa, że potencjalne objęcie podziałem ruchu lotniczego lotniska w Radomiu stanowi zagrożenie dla ich działalności" - mogliśmy przeczytać w raporcie MI. Resort do konsultacji zaprosił między innymi Sprint Air, Wizz Air, Ryanair, Ryanair Sun, PLL LOT, Jet Story oraz Enter Air.
Członek zarządu Enter Air Grzegorz Polaniecki wskazywał wcześniej, że samolot w Radomiu będzie trudno zapełnić. - To jest port, który jest zbyt daleko Warszawy, i tam fizycznie pasażerów będzie dokładnie tyle samo, ile w tej chwili chce latać, czyli właściwie nikt nie chce stamtąd latać - mówił w lipcu 2018 roku.
Zmiana właściciela
Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 roku. To jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 milionów złotych.
PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września 2018 roku radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.
Lotnisko w Radomiu świeci pustkami od 29 października 2017 roku. Tego dnia działalność zakończyła tam linia SprintAir, która jako jedyna wówczas operowała z tego portu na regularnych trasach. W 2017 roku lotnisko w Radomiu obsłużyło 9903 pasażerów.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: tvn24