Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" podpisało umowę na budowę terminalu na lotnisku w Radomiu. Inwestycja ma być gotowa w ciągu 22 miesięcy. Koszt budowy wyniesie prawie 280,5 miliona złotych.
Zaprojektowaniem i budową terminalu zajmie się firma Mirbud. Zdaniem wiceprezesa spółki Sławomira Nowaka terminal w Radomiu będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. - Dołożymy starań, żeby w ciągu 22 miesięcy na możliwie najwyższym poziomie przygotować ten obiekt, wyposażony między innymi w 30 stanowisk check–in, 10 bramek, 8 stanowisk kontroli, 3 karuzele do odbioru bagażu - powiedział Nowak podczas piątkowego podpisania umowy z PPL.
Lotnisko w Radomiu
Projekt wykonawczy terminala ma być gotowy w ciągu sześciu miesięcy. W półtora roku ma powstać konstrukcja obiektu. Lotnisko w Radomiu ma być zbudowane prawie od podstaw. Według PLL będzie gotowe na przełomie lipca i sierpnia 2022 roku. Zgodnie z wcześniejszymi planami miało być ono gotowe pod koniec 2020 roku. Prezes PPL Mariusz Szpikowski podkreślił, że terminal w Radomiu będzie wybudowany w najnowocześniejszej technologii. Ma być to także - jego zdaniem - obiekt funkcjonalny, dzięki czemu zapewniona zostanie komfortowa możliwość obsługi pasażerów.
Terminal ma mieć powierzchnię 30 tysięcy metrów kwadratowych. W dużej, przystosowanej do potrzeb głównie pasażerów lotów charterowych strefie komercyjnej, zaplanowano liczne punkty gastronomiczne i handlowe. Według PLL terminal będzie przygotowany na przyjęcie trzech milionów pasażerów rocznie. W przyszłości możliwa jest jego rozbudowa nawet do obsługi dziewięciu milionów podróżnych.
Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze ogłosiło przetarg na zaprojektowanie i budowę terminalu 30 września 2019 roku. W pierwszym ogłoszeniu przetargowym określono czas realizacji zamówienia na 10 miesięcy. Sukcesywnie - w związku z odwołaniami potencjalnych wykonawców - okres ten wydłużano o kolejnych kilka miesięcy.
Kolejne przetargi
Obecnie na lotnisku w Radomiu prowadzone są prace związane z przebudową i wydłużeniem drogi startowej z 2000 do 2500 metrów.
W kolejnych miesiącach PPL planuje ogłoszenie przetargów, między innymi na budowę dróg kołowania i płyt postojowych oraz wybudowanie obiektów dla służb zajmujących się utrzymaniem lotniska. W planach jest także przetarg na budowę układu drogowego wokół portu oraz wybudowanie stanicy Lotniskowej Straży Pożarnej, gdzie będzie się też znajdować wieża kontroli ruchu. Port w Radomiu ma być portem komplementarnym dla Lotniska Chopina w Warszawie. - Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu. W 2019 roku obsłużyliśmy niemalże 19 milionów pasażerów. Przy pogorszeniu jakości obsługi na lotnisku w Warszawie możemy maksymalnie obsłużyć 21-22 miliony pasażerów - powiedział dyrektor pionu finansów i inwestycji PPL Michał Nowotny Nowotny. Dodał, że - według prognoz - w kolejnych latach ruch lotniczy zarówno w Polsce, jak i na Mazowszu będzie stale wzrastał.
Według PPL przeniesienie części ruchu lotniczego na lotnisko w Radomiu nastąpi także w skutek administracyjnego podziału ruchu. - Pracujemy z Ministerstwem Infrastruktury nad tym, żeby pewne segmenty ruchu lotniczego przenieść z lotniska Chopina do Radomia; dlatego zakładamy, że dosyć szybko uda nam się wypracować tutaj dosyć istotny wolumen ruchu lotniczego - stwierdził Nowotny.
Przewoźnicy krytyczni
Z analiz przeprowadzonych przez Ministerstwo Infrastruktury na początku 2019 roku wynika, że przewoźnicy ocenili krytycznie pomysł wyprowadzki z Lotniska Chopina w Warszawie.
"Większość przewoźników uważa, że potencjalne objęcie podziałem ruchu lotniczego lotniska w Radomiu stanowi zagrożenie dla ich działalności" - mogliśmy przeczytać w raporcie MI. Resort do konsultacji zaprosił między innymi Sprint Air, Wizz Air, Ryanair, Ryanair Sun, PLL LOT, Jet Story oraz Enter Air.
Członek zarządu Enter Air Grzegorz Polaniecki wskazywał wcześniej, że samolot w Radomiu będzie trudno zapełnić. - To jest port, który jest zbyt daleko Warszawy, i tam fizycznie pasażerów będzie dokładnie tyle samo, ile w tej chwili chce latać, czyli właściwie nikt nie chce stamtąd latać - mówił w lipcu 2018 roku.
Zmiana właściciela
Port lotniczy w Radomiu rozpoczął działalność w maju 2014 roku. To jedyne lotnisko użytku publicznego w Polsce, które powstało bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 milionów złotych.
PPL kupiło radomskie lotnisko po tym, jak w połowie września 2018 roku radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom.
Autor: mb / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24