Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę na firmę spedycyjną Epaka. Spółka z Łukowa (województwo lubelskie) ma zapłacić ponad 5,8 miliona złotych. Według UOKiK Epaka stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień. Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie. Firma przekazała w oświadczeniu, że zarząd nie zgadza się z decyzją UOKiK. Poinformowano o złożonym odwołaniu, zapowiedziano także dalsze kroki prawne.
Epaka prowadzi działalność spedycyjną, co oznacza, że pośredniczy w usługach kurierskich. "Konsumenci na stronie internetowej epaka.pl mogą załatwić wszystkie formalności: porównać oferty, wybrać przewoźnika, nadać i opłacić przesyłkę. Przedsiębiorca z kolei odpowiada za organizację zlecenia przewozu i w razie potrzeby prowadzi w imieniu klientów korespondencje z firmą kurierską czy też postępowanie reklamacyjne" - wyjaśnił UOKiK.
Prezes UOKiK nałożył karę na firmę Epaka
Urząd przekazał we wtorkowym komunikacie, że spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 roku stosowała we wzorcach umów z konsumentami "szereg niedozwolonych postanowień". Dodano, że Prezes UOKiK w wydanej decyzji zakwestionował dziewięć abuzywnych klauzul, zawierających różne naruszenia i nałożył na spółkę ponad 5,8 mln zł kary.
"Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny. Ponadto spółka stosowała klauzule dające jej swobodę modyfikacji umowy o prowadzenie indywidualnego konta w swoim serwisie, co jest niedopuszczalne" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Według Urzędu Epaka np. skracała termin na złożenie reklamacji, a jednocześnie dopuszczała możliwość przekroczenia ustawowych 30 dni na udzielenie odpowiedzi na roszczenia.
"Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie" - podał Urząd.
Reakcja firmy Epaka
"Zarząd epaka.pl S.A. nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK z dnia 20 grudnia 2023 r. Od wydanej decyzji Spółka złożyła już odwołanie, w którym decyzja została zaskarżona w całości" - przekazał w środowym oświadczeniu zarządu epaka.pl S.A. (dawniej Epaka sp. z o.o. sp.k.).
Spółka podkreśliła, że wydana decyzja jest dla niej "krzywdząca i nie do zaakceptowania". "Wskazane w niej zarzuty dotyczące postanowień regulaminu nigdy nie stanowiły podstaw działań lub decyzji, które naruszałyby interesy Konsumentów – wręcz przeciwnie – Spółka, działając jako pośrednik w świadczeniu usług przewozu – dokonywała wszelkich starań, by interes Konsumenta był zawsze należycie zabezpieczony"- podkreślono.
W ocenie zarządu działania spółki "zawsze miały charakter prokonsumencki". "Wszystkie podejmowane przez nas działania oraz postanowienia regulaminu były stosowane z myślą o zagwarantowaniu jak najlepszej ochrony interesów naszych Klientów" - podkreślono.
Spółka poinformowała, że niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania, zdecydowała o dobrowolnym zaprzestaniu stosowania kwestionowanych postanowień, "mając na względzie z jednej strony dobro interesów klienta a z drugiej lojalną i niekonfrontacyjną postawę wobec UOKiK". "Pomimo takiej postawy, przejawiającej się dołożeniem wszelkich starań, by nasz regulamin był zgodny z założeniami UOKiK, zostaliśmy ukarani nieproporcjonalnie wysoką karą" - napisano.
Spółka poinformowała, że odwołała się od decyzji i będzie podejmować dalsze kroki prawne.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Africa Studio/Shutterstock