Rada Ministrów zdecydowała o zmianach w programie inwestycyjnym Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Zostały zaktualizowane ramy finansowe i czasowe inwestycji.
Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł - przekazała kancelaria premiera.
Zmiany w CPK. Decyzja rządu
Rada Ministrów na ostatnim posiedzeniu w 2024 roku przyjęła nową uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030", przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 - podała we wtorek KPRM.
Ramy czasowe powstania CPK wydłużono o dwa lata. "Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 r. uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Dodano, że zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania. W ramach programu "Polska w 100 minut" dojazd do tych miast ma zająć z Warszawy docelowo ok. 100 min" - poinformowano.
Jak dodano, zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 r. został oszacowany na 131,7 mld zł. Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).
Zwrócono uwagę, że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK - podano.
Jak wynika z komunikatu spółki Centralny Port Komunikacyjny, po zaktualizowaniu na inwestycje kolejowe w ramach inwestycji zostanie przeznaczone 76,8 mld zł, a kolejne 42,7 mld zł pochłoną inwestycje lotniskowe.
Mniejsze kwoty zostaną wydane na projekty komplementarne lotniska oraz inwestycje drogowe - po 2,5 mld zł. Ponadto 1,7 mld zł trafi na tabor dla Kolei Dużych Prędkości, 0,8 mld zł na inwestycje rozwojowe, w tym tzw. Airport City i Cargo City, a 0,3 mld zł na program społeczno-gospodarczy. 4,3 mld zł to rezerwa inwestycyjna - wynika z komunikatu.
Zmiany finansowe i czasowe w CPK
W komunikacie przypomniano, że celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata. Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie, co ma zapewnić rentowność CPK.
Przebudowa systemu kolejowego
W informacji KPRM po posiedzeniu rządu podkreślono, że nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
W inwestycji chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej. Projekt obejmuje węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem, który zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne. "Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii Y Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań. Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego" - podkreślono.
Co więcej, do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
Ministra funduszy o zmianach w CPK
"Rada Ministrów zmieniła program wieloletni CPK. Program zwiększa o 15 mld finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną" - poinformowała w mediach społecznościowych ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Szefowa resortu funduszy zwróciła uwagę, że zgodnie z nowym programem szybka kolej ominie Kalisz, co podniesie koszty budowy o 3 mld zł. Wykluczy to również 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości - dodała. Przekazała też, że inwestycje w ramach CPK, takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk, zostały odłożone na okres po 2032 r.
"Potrzebujemy dwutorowego rozwoju kolei w Polsce w ramach CPK. Dlatego w trosce o zrównoważony rozwój Polski, włączający także mieszkańców mniejszych miast, jako minister od rozwoju regionalnego zgłosiłam uwagę do przyjętego programu" - napisała Pełczyńska-Nałęcz.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: CPK