Grupa Jeronimo Martins, właściciel między innymi sklepów Biedronka, miała w drugim kwartale 2024 roku 156 milionów euro zysku netto wobec 217 milionów euro zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie.
Przychody wzrosły w tym okresie o 6,8 proc. do ok. 8,23 mld euro. EBITDA wyniosła 532 mln euro, co oznacza spadek o 4,8 proc. rdr.
EBITDA to zysk netto, do którego dodano koszty finansowe, koszty podatkowe oraz koszty amortyzacji zarówno wartości niematerialnych i prawnych, jak też środków trwałych.
Wyniki właściciela Biedronki
W całym pierwszym półroczu 2024 roku EBITDA grupy wzrosła o 3,5 proc. rdr do 1.040 mln euro przy przychodach na poziomie 16,3 mld euro (wzrost o 12,3 proc. rdr). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 253 mln euro (spadek o 29,1 proc. rdr).
"Pomimo braku jasności co do przyszłego zachowania konsumentów w krajach, w których prowadzimy działalność, spodziewamy się, że deflacja żywności i wysoka inflacja kosztów utrzymają się w drugiej połowie roku" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes Jeronimo Martins Pedro Soares dos Santos.
Jak dodał, sieć będzie chciała być pierwszym wyborem dla klientów. Celem jest też wzrost wolumenów sprzedaży, by zachować konkurencyjność, zwiększyć bazę klientów i udziały w rynku.
Przychody sieci Biedronka wyniosły w pierwszym półroczu 11,5 mld euro, co oznacza wzrost w krajowej walucie o 4,5 proc. rdr. W drugim kwartale wyniosły 5,8 mld euro, czyli wzrosły w krajowej walucie o 0,1 proc. Sprzedaż LFL spadła o 0,2 proc. w pierwszej połowie roku i spadła o 4,6 proc. w drugim kwartale.
"W coraz bardziej konkurencyjnym kontekście, w którym cena jest decydującym czynnikiem zakupu, Biedronka utrzyma pozycję lidera cenowego i nada priorytet wzrostowi sprzedaży w ujęciu ilościowym. W związku z tym, po wejściu w drugą połowę roku, która będzie bardziej wymagająca pod względem wolumenów, Biedronka zwiększy swoje inwestycje w ceny, wzmacniając pozycję konkurencyjną (...)" - napisano w raporcie.
Jak wskazano, przy deflacji koszyka realizacja tej strategii będzie nadal wywierać presję na marżę EBITDA. "Presja ta może być wyższa w drugim półroczu niż w pierwszym" - podała spółka.
Nowe lokalizacje i remonty
Jak podano, Biedronka planuje dodać do sieci 130 do 150 lokalizacji. Program renowacji obejmie około 275 sklepów.
W pierwszym półroczu Biedronka otworzyła 60 sklepów i zmodernizowała 104 placówki.
Na koniec czerwca sieć liczyła 3620 sklepów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tupungato/Shutterstock