W sklepach sieci Biedronka pojawiły się komunikaty skierowane do klientów w sprawie cen towarów. Jak poinformowało TVN24 Biznes biuro prasowe firmy, zamieszczone informacje są wypełnieniem prawomocnej decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komunikaty zostały umieszczone przy kasach, zarówno tradycyjnych, jak i samoobsługowych. "Szanowny Kliencie, w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług)" - czytamy w informacji.
Komunikat wyświetla się również podczas dokonywania płatności na ekranach kas samoobsługowych.
Zgodnie z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informacja musi się pojawić w każdym stacjonarnym sklepie sieci Biedronka "na tablicy informacyjnej oraz przy wszystkich kasach w dobrze widocznym dla konsumentów miejscu".
Komunikat ma wisieć przez okres trzech lat od dnia uprawomocnienia się decyzji.
Kara dla Biedronki
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sierpniu 2020 roku nałożył 115 mln zł kary na sieć Biedronka. Urząd wyjaśniał, że to efekt naruszania prawa konsumentów poprzez nieprawidłowe uwidacznianie cen w sklepach.
Prezes UOKiK uznał za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działania Jeronimo Martins Polska "polegające na uwidacznianiu w sklepach sieci Biedronka niższej ceny (regularnej lub promocyjnej) przy produkcie (na półce), a następnie naliczaniu konsumentom wyższej ceny za ten produkt przy kasie".
Urząd zwracał uwagę, że "różnice w cenie jednego produktu mogły wynieść nawet kilka złotych". "Biorąc pod uwagę, że praktyka trwała kilka lat, to konsumenci mogli ponieść przez nią dotkliwe straty, a właściciel sieci Biedronka bezpodstawnie wzbogacił się ich kosztem" - podkreślano.
Urząd informował wówczas, że poza karą pieniężną, w sklepach Biedronka będzie musiała znaleźć się również informacja o prawach przysługujących konsumentom w przypadku różnicy w cenie na półce i w kasie.
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec września 2022 roku oddalił odwołanie złożone w tej sprawie przez Jeronimo Martins Polska. Pod koniec czerwca br. apelację wniesioną przez spółkę oddalił również sąd apelacyjny.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Robson90 / Shutterstock