Ryanair złożył pozew przeciwko pasażerowi, którego zachowanie zakłóciło lot z Dublina na Lanzarote i wymusiło lądowanie w Porto - przekazała w środę linia lotnicza. Opóźniło to podróż o całą noc. Linia domaga się od niego 15 tysięcy euro odszkodowania. Ponadto przekazała też, że planuje podobne pozwy również w innych krajach.
Ryanair poinformował w środę o złożeniu w irlandzkim sądzie okręgowym pozwu o odszkodowanie w wysokości ponad 15 tys. euro przeciwko pasażerowi, który zakłócił lot z Dublina na Lanzarote (Wyspy Kanaryjskie) w kwietniu 2024 r.
Jak przekazał przewoźnik, lot ze 160 pasażerami na pokładzie został przekierowany do Porto z powodu "niewłaściwego zachowania pasażera". Przewoźnik dodał, że lądowanie w Portugalii opóźniło podróż na miejsce docelowe o całą noc.
Zerowa tolerancja dla nieodpowiedniego zachowania
Linia lotnicza wyjaśniła, że kwota ok. 15 tys. euro to suma wydatków związanych z wymuszonym lądowaniem, zapewnieniem noclegów dla pasażerów i innymi kosztami. Dodała, że pozew ma na celu odzyskanie równowartości tych wydatków.
"Ryanair dokłada wszelkich starań, aby wszyscy podróżni i załoga czuli się bezpiecznie i byli traktowani z szacunkiem, bez niepotrzebnych nieporozumień spowodowanych przez kilku niesfornych pasażerów. Przewoźnik prowadzi surową politykę zerowej tolerancji dla nieodpowiedniego zachowania i nadal będzie podejmować zdecydowane kroki w celu ich minimalizowania. Skorzysta na tym zdecydowana większość osób, która nie utrudnia innym lotu" - poinformował w komunikacie przewoźnik. Dodał, że zamierza "karać wszystkich problematycznych pasażerów, aby ograniczyć do minimum niewłaściwe zachowania w trakcie podróży".
Pierwszy przypadek pozwania pasażera w Irlandii
Ryanair przekazał, że pozwany pasażer był obywatelem Irlandii. Dodał, że jest to pierwszy przypadek pozwania pasażera w Irlandii, ale linia planuje też pozwy w innych krajach.
Pytany o to, dlaczego informuje publicznie o pozwie złożonym przeciwko pasażerowi, przewoźnik wyjaśnił, że chce w ten sposób "zademonstrować jedną z wielu konsekwencji, z którymi będą mierzyć się pasażerowie zakłócający loty". "Mamy nadzieję, że to działanie zniechęci innych pasażerów zakłócających lot, dzięki czemu pasażerowie i załoga będą mogli podróżować w przyjaznym otoczeniu" - napisał Ryanair.
Ryanair to irlandzki przewoźnik, który operuje w 37 krajach, latając na 234 lotniska; 95 z nich to bazy przewoźnika. Linia dysponuje flotą ok. 600 samolotów i deklaruje zamówienie 350 kolejnych, co ma pozwolić na zwiększenie przewozów w 2034 r. do 300 mln pasażerów rocznie. W Polsce Ryanair korzysta z 13 lotnisk; sześć z nich to bazy, w których ma 42 samoloty.
Źródło: PAP