eVADER ma chronić pieszych w UE. Bo samochody elektryczne są za ciche

Tech

Wikimedia (CC BY 3.0)W projekcie uczestniczą także inne firmy z branży motoryzacyjnej: Renault i PSA Peugeot Citroen

Nissan, wraz z 10 innymi firmami, realizuje na zlecenie KE projekt eVADER, którego celem jest opracowanie innowacyjnego systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych. Firma wykorzystała w tym celu doświadczenia z budowy samochodów elektrycznych.

W projekcie uczestniczą także inne firmy z branży motoryzacyjnej: Renault i PSA Peugeot Citroen.

Zlecenie KE

Japoński koncern w komunikacie opublikowanym we wtorek podkreślił, że powołane na zlecenie KE konsorcjum pracuje nad nową generacją technologii ostrzegania pieszych, która "umożliwiałaby wysyłanie skutecznych i ukierunkowanych sygnałów dźwiękowych informujących pieszych i innych szczególnie chronionych uczestników ruchu drogowego o obecności i zbliżaniu się samochodu elektrycznego, przy minimalnym wpływie na wzrost zanieczyszczenia hałasem". Producent przypomina, że na europejskich drogach coraz częściej pojawiają się pojazdy o napędzie elektrycznym, które charakteryzują się m.in. cichą pracą jednostki napędowej. W związku z tym zaistniała potrzeba opracowania sposobu ostrzegania pieszych o zbliżającym sie pojeździe.

Kamera na szybie

- W ostatecznej wersji systemu zastosowano kamerę wbudowaną w przednią szybę, która jest zaprogramowana na rozpoznawanie pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Z chwilą wykrycia takiego obiektu sześć głośników wysyła w jego kierunku dźwięk ostrzegający o obecności samochodu elektrycznego. Dźwięk ten jest mimo wszystko do 5 decybeli cichszy od hałasu emitowanego przez tradycyjny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym - tłumaczy Nissan w komunikacie. Badania w ramach projektu eVADER trwały trzy lata. W testach wykorzystano elektryczny samochód Nissan Leaf.

Autor: msz/ / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Wikimedia (CC BY 3.0)