Federalny Urząd Kolejnictwa Niemiec (EBA) w piątek wydał dokument homologacji dla pojazdu DMU Link, wyprodukowanego przez fabrykę Pesa w Bydgoszczy. To pierwszy w historii polski pojazd kolejowy dopuszczony do kursowania w Niemczech.
Niemiecki przewoźnik NEB, dla którego zostały wyprodukowane pociągi DMU Link, przeznaczy je do obsługi ruchu transgranicznego. Od lipca będą kursować na trasie Berlin - Kostrzyn nad Odrą. Będzie to możliwe, gdyż pojazd posiada również polską homologację. - To naprawdę historyczny dzień. Nigdy w dziejach polskiego przemysłu kolejowego nie było przypadku, żeby ktoś dostał homologację, zezwolenie na kursowanie pojazdów na terenie Niemiec. Ciężką pracą i dużymi wydatkami finansowymi osiągnęliśmy to, co przez wiele dziesiątek lat w Polsce nie udało się - powiedział na konferencji prasowej prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. Prezes Pesy podkreślił, że to wielki sukces całego zespołu firmy, w tym zespołu homologacyjnego. - Sygnał o dopuszczeniu pojazdu na tory Niemiec to dobra informacja dla Pesy, ale też dla ponad 1800 firm kooperujących z naszą firmą. Przy tym projekcie współpracowaliśmy z 311 firmami, w tym z 263 z Polski - zaznaczył Zaboklicki.
Pociąg do sukcesu
Na konferencji przekazano dziennikarzom tekst wypowiedzi prezesa NEB Detlefa Broeckera, który wyraził zadowolenie, że Pesa otrzymała homologację i dzięki temu firma może zaoferować klientom połączenia pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pociągami. - Będzie to nowa jakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi będziemy mogli wzbogacić wizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii- podkreślił prezes NEB. Członek zarządu Pesy, dyrektor marketingu Marcin Jędryczka powiedział, że sukcesem okazała się przyjęta strategia wchodzenia na rynki zagraniczne, polegająca na samodzielnym staraniu się o homologację, a nie wchodzeniu w konsorcja i dostarczaniu tylko podzespołów. DMU Link ma 140 miejsc siedzących, dwa miejsca dla wózków inwalidzkich i 12 miejsc do przewozu rowerów. Pociąg uzyskuje prędkości 140 km/h. Pesa umowę z NEB na dostawę dziewięciu spalinowych zespołów trakcyjnych - siedmiu dwuczłonowych i dwóch trzyczłonowych - zawarła w 2013 r. Wartość kontraktu to ok. 180 mln zł.
Pesa jest pierwszą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, która zdobyła takie wyróżnienie:
Autor: PMB / Źródło: PAP