Województwo Małopolskie zamówiło w nowosądeckiej firmie Newag 12 elektrycznych pociągów, które zostaną skierowane na trasy kolei aglomeracyjnej. Wartość podpisanego w środę kontraktu wynosi 374 mln zł brutto.
Pierwotnie przetarg na dostawę pojazdów szynowych dla Małopolski wygrała bydgoska Pesa z ceną 292,5 mln zł brutto, ale Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) uznała, że oferta ta zawiera rażąco niską cenę i nakazała jej odrzucenie i wybranie oferty Newagu jako najkorzystniejszej.
Trasa kursowania
Jak podkreślił marszałek Małopolski Jacek Krupa zakup taboru to następny etap budowania strategii transportu zintegrowanego, w którym transport kolejowy odgrywa kluczową rolę.
- Od 2003 r. sukcesywnie nabywamy kolejne pociągi, do tej pory zakupiliśmy ich 31. Potrzeby województwa zakładają zakup 60 pociągów do 2020 r., bowiem kolej aglomeracyjna w całości ma być oparta o nowy tabor zapewniający podróż w warunkach na miarę XXI wieku - zaznaczył.
Nowe pojazdy będą kursowały na trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa do Tarnowa, której otwarcie planowane jest na koniec tego roku.
Co w umowie?
Podpisana umowa zakłada, że Newag dostarczy sześć pojazdów Impuls do końca listopada tego roku (4 składy 5-członowe oraz dwa 4-członowe), a także zapewni kompleksową obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Nowe pociągi będą mogły obsługiwać pasażerów w grudniu tego roku.
Pozostałe sześć składów zostanie dostarczone do 15 lutego 2017 r. Samorząd województwa może skorzystać również z tzw. prawa opcji i zakupić dodatkowe pojazdy. Zarząd regionu podejmie decyzję w tym zakresie w ciągu najbliższego miesiąca.
Zbigniew Konieczek, prezes Newag SA podkreślił, że nowe pociągi dla Małopolski, regionu w którym mieści się siedziba spółki, będą dostarczane w roku jubileuszu 140-lecia założenia firmy. Jeden ze składów dostarczonych dla Małopolski będzie setnym pociągiem wyprodukowanym w Newagu.
Komfort podróży
Nowy tabor będzie spełniał rygorystyczne normy europejskie, dzięki czemu poprawi się komfort podróży pasażerów, w tym osób niepełnosprawnych. Pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, internet i gniazdka elektryczne.
4-członowe Impulsy pomieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących, a 5-członowe będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących. Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h.
Na zakup taboru przewidziane zostało unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w wysokości 42 mln euro. Wkład własny zostanie pokryty z budżetu województwa oraz funduszu kolejowego.
Po torach jeździ już komplet zamówionych przez PKP Intercity pociągów Dart:
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Newag Group