Nie b臋dzie obowi膮zku wp艂acania kaucji rejestracyjnej dla podatnik贸w VAT, kt贸rej wysoko艣膰 mia艂aby si臋ga膰 nawet 200 tys. z艂. Jak informowali艣my dwa tygodnie temu tak膮 kaucje mia艂y p艂aci膰 osoby podejrzane o oszustwa podatkowe lub podmioty wobec, kt贸rych istnieje podejrzenie wyst膮pienia zaleg艂o艣ci podatkowych. Resort finans贸w zrezygnowa艂 z tego pomys艂u. Ministerstwo proponuje natomiast zwi臋kszenie odpowiedzialno艣ci pe艂nomocnik贸w rejestruj膮cych firmy.
MF t艂umaczy艂o w贸wczas, 偶e rozwi膮zanie to dotyczy艂oby podmiot贸w, co do kt贸rych istnieje ryzyko wyst膮pienia zaleg艂o艣ci podatkowych. Wysoko艣膰 kaucji rejestracyjnej mia艂aby by膰 uzale偶niona m.in. od powi膮za艅 tego podmiotu z podmiotami generuj膮cymi zaleg艂o艣ci podatkowe b膮d藕 wykre艣lonych z rejestru podatnik贸w VAT oraz od wysoko艣ci tych zaleg艂o艣ci.
Zmiany maj膮 by膰 wprowadzone przez nowelizacj臋 ustawy o VAT.
Przepis wykre艣lony i inne zmiany
Z opublikowanej w poniedzia艂ek wersji projektu wykre艣lono przepisy o kaucji rejestracyjnej. MF zaostrzy艂o natomiast przepisy dotycz膮ce odpowiedzialno艣ci pe艂nomocnik贸w rejestruj膮cych firmy-podatnik贸w VAT za zaleg艂o艣ci firmy wobec fiskusa, kt贸re mog艂yby powsta膰 w przysz艂o艣ci.
W projekcie napisano, 偶e "w przypadku zarejestrowania podatnika, kt贸rego zg艂oszenie rejestracyjne zosta艂o z艂o偶one przez pe艂nomocnika, pe艂nomocnik odpowiada solidarnie wraz z zarejestrowanym podatnikiem za zaleg艂o艣ci podatkowe powsta艂e z tytu艂u czynno艣ci wykonanych w ci膮gu sze艣ciu miesi臋cy od dnia zarejestrowania podatnika, jako podatnika VAT czynnego, z tym 偶e odpowiedzialno艣膰 ta nie mo偶e przekroczy膰 kwoty 500 tys. z艂".
W poprzedniej wersji projektu odpowiedzialno艣膰 pe艂nomocnika mia艂a nie przekracza膰 dziesi臋ciokrotno艣ci przeci臋tnego miesi臋cznego wynagrodzenia.
Szczelniejszy system podatkowy
Projekt zak艂ada, 偶e obecne stawki VAT zostan膮 utrzymane do ko艅ca 2018 r. Przewiduje te偶 wprowadzenie szeregu przepis贸w uszczelniaj膮cych system podatkowych, co przyczyni艂oby si臋 do zmniejszenia luki w VAT o 2 pkt proc. i przynios艂o bud偶etowi 3,4 mld z艂 rocznie.
Projekt rozszerza tzw. mechanizm odwr贸conego obci膮偶enia VAT na szereg us艂ug budowlanych, kt贸re wpisano do stworzonego specjalnie w tym celu za艂膮cznika do projektu. Ponadto, odwrotne obci膮偶enie ma obj膮膰 procesory, ale stosowane b臋dzie do transakcji powy偶ej 20 tys. z艂. Odwr贸cony VAT obejmie te偶 okre艣lone towary z kategorii z艂ota i srebra. Mechanizm odwr贸conego obci膮偶enia polega na sprzeda偶y towar贸w przez czynnego podatnika VAT bez naliczania tego podatku. To nabywca ma obowi膮zek naliczenia VAT-u od takiej transakcji.
Zwrot VAT
Zmienione maj膮 by膰 zasady zwrot贸w VAT w terminie 25-dniowym. Zlikwidowana ma by膰 te偶 mo偶liwo艣膰 stosowania rozlicze艅 kwartalnych dla podatnik贸w innych ni偶 mali podatnicy. Z mo偶liwo艣ci tej nie b臋d膮 mogli te偶 skorzysta膰 nowi podatnicy VAT.
Projekt wprowadza obowi膮zek sk艂adania deklaracji VAT wy艂膮cznie drog膮 elektroniczn膮 oraz obowi膮zek sk艂adania informacji podsumowuj膮cych wy艂膮cznie za okresy miesi臋czne i przesy艂ania ich wy艂膮cznie drog膮 elektroniczn膮.
Solidarno艣膰
Ministerstwo zaproponowa艂o zmian臋 przepis贸w dotycz膮cych odpowiedzialno艣ci solidarnej nabywcy za zobowi膮zanie podatkowe dostawcy oraz przepis贸w o kaucji gwarancyjnej. W ustawie znajd膮 si臋 dodatkowe przes艂anki, kt贸re musz膮 by膰 spe艂nione, aby nabywca okre艣lonych towar贸w by艂 zwolniony z odpowiedzialno艣ci solidarnej, a w przypadku handlu paliwami sprzedawca b臋dzie musia艂 posiada膰 koncesje. Wprowadzenie b臋d膮 te偶 dodatkowe wymogi, aby sprzedawca m贸g艂 z艂o偶y膰 kaucj臋 gwarancyjn膮.
Solidarn膮 odpowiedzialno艣ci膮 b臋d膮 obj臋te transakcje, kt贸rych przedmiotem jest folia typu stretch. Resort finans贸w zauwa偶y艂 bowiem narastaj膮cy problemu oszustw podatkowych na rynku handlu tak膮 foli膮, s艂u偶膮c膮 m.in. do owijania palet. Solidarna odpowiedzialno艣膰 obejmie te偶 transakcje, kt贸rych przedmiotem s膮 dyski twarde (dyski HDD) oraz dyski SSD.
MF proponuje te偶 rozszerzenie odpowiedzialno艣ci solidarnej na przedstawiciela podmiotu rozpoczynaj膮cego dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮. Zgodnie z projektem mo偶liwa b臋dzie odmowa rejestracji podmiotu jako podatnika VAT - w przypadku gdy oka偶e si臋, 偶e podmiot ten nie istnieje lub, mimo podj臋cia udokumentowanych pr贸b, nie ma mo偶liwo艣ci skontaktowania si臋 z nim, a tak偶e, gdy nie stawia si臋 na wezwania.
Zmiany w rejestrze
Doprecyzowane zostan膮 regulacje okre艣laj膮ce przes艂anki do wykre艣lenia podatnika z rejestru podatnik贸w VAT.
Ponadto, zaproponowano wprowadzenie dodatkowych sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie VAT skutkuj膮ce stratami fiskusa. Je偶eli podatnik w deklaracji podatkowej wyka偶e kwot臋 podatku ni偶sz膮 od nale偶nej opr贸cz obowi膮zku zap艂aty podatku w prawid艂owej wysoko艣ci, b臋dzie musia艂 zap艂aci膰 kar臋 w wysoko艣ci odpowiadaj膮cej 30 proc. kwoty zani偶enia zobowi膮zania.
Dodatkowe zobowi膮zanie podatkowe b臋dzie ustalone r贸wnie偶 w sytuacji, gdy podatnik nie z艂o偶y艂 deklaracji podatkowej oraz nie wp艂aci艂 kwoty zobowi膮zania podatkowego. Zaproponowano te偶 wprowadzenie sankcji w podwy偶szonej wysoko艣ci (100 proc.) w odniesieniu do podatnik贸w dopuszczaj膮cych si臋 oszustw podatkowych (w tym wystawiaj膮cych "puste" faktury).
Poza tym w projekcie zaproponowano, aby obecnie obowi膮zuj膮cy limit warto艣ci sprzeda偶y uprawniaj膮cy do zwolnienia podmiotowego z VAT w wysoko艣ci 150 tys. zosta艂 podwy偶szony do wysoko艣ci 200 tys. z艂 Oznacza to, 偶e po przekroczeniu tej warto艣ci sprzeda偶y (lub w przypadku podatnika rozpoczynaj膮cego wykonywanie dzia艂alno艣ci gospodarczej w danym roku odpowiedniej kwoty obliczonej w proporcji do okresu prowadzonej dzia艂alno艣ci) podatnik straci prawo do zwolnienia.
Zobacz. Wojciechowski: Jednolity podatek ma zmniejszy膰 obci膮偶enia (wideo z dnia 14.10)
Autor: gry / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock