Żabka zapłaci 1,5 mln zł za wprowadzanie w błąd

TVN24 Biznes

Aktualizacja:
TVN24Ten skok nie udał się Żabce

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że hasło reklamowe Żabki – „zamykamy żabki” z kampanii prowadzonej od września do końca października 2008 roku wprowadziło konsumentów w błąd. Spółka musi zapłacić ponad 1,5 mln zł kary.

Kampania została przeprowadzona w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów i zdaniem UOKiK sugerowała ich zamykanie. W pierwszej części kampanii komunikaty nie zawierały żadnych informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a hasło dotyczy akcji promocyjnej. O szczegółach konsumenci mogli dowiedzieć się dzwoniąc pod podany numer infolinii. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.

Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki.

Kosztowna dwuznaczność

Prezes Urzędu uznała, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła na nią karę w wysokości 1 553 317,81 zł. Ponadto przedsiębiorca musi opublikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz jej sentencję w jednym z dzienników ogólnopolskich. Decyzja nie jest prawomocna.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował już podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu. Z informacji umieszczonych w prasie oraz na bilbordach wynikało, że sieć planuje zakończyć działalność w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów „po raz ostatni”. Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją.

Źródło: PAP, lex.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN24