Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że klienci Vectry, która świadczy usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu, odzyskają niesłusznie pobrane pieniądze za włączenie i świadczenie usługi "Bezpieczny Internet" bez wyraźnej zgody po ich stronie.
Vectra świadczy m.in. usługi telewizji kablowej i dostępu do internetu. Przed 11 maja 2020 r. część ofert promocyjnych, w oparciu o które Vectra zawierała umowy z abonentami, przewidywała automatyczne uruchamianie oprogramowania antywirusowego pod nazwą "Bezpieczny Internet".
Jak wyjaśnia UOKiK jego aktywacja była obowiązkowa, jeśli klient chciał uzyskać korzystne warunki świadczenia usług telekomunikacyjnych i nie mógł z niej zrezygnować w momencie zawierania umowy. Usługa była bezpłatna tylko przez pierwsze dwa lub cztery miesiące - w zależności od rodzaju umowy. "Następnie, jeśli konsument nie podjął działań, aby zrezygnować z usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet”, zwiększała wysokość abonamentu o 6,90 zł miesięcznie" - wskazuje urząd.
- Włączenie dodatkowych, płatnych usług zawsze musi odbywać się za wyraźną, świadomą zgodą konsumenta. Chodzi o zapewnienie realnego wyboru i możliwości odmowy. Konsument powinien zadecydować, czy świadczenie jest mu potrzebne i czy chce ponosić związane z nim koszty, które wykraczają poza uzgodnioną opłatę za usługę podstawową, np. dostępu do internetu lub telewizji – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Urząd przypomina, że ustawa o prawach konsumenta jest w tym zakresie jasna. Dodatkowo płatne usługi mogą zostać włączone tylko za wyraźną zgodą abonenta. Podkreślono w komunikacie, że "powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu".
Vectra będzie musiała oddać pieniądze
Prezes UOKiK wydał w sprawie Vectry decyzję zobowiązującą. "Spółka pozytywnie rozpatrzy odrzucone wcześniej reklamacje dotyczące aktywacji usługi 'Bezpieczny Internet' i zwróci pobrane za nią środki (do 24 płatności, czyli do 165,60 zł). Ponadto podwyższone opłaty za maksymalnie pięć pierwszych faktur (do 34,50 zł) zostaną zwrócone wszystkim abonentom, którzy zawarli umowę o świadczenie usługi dostępu do internetu w oparciu o warunki oferty promocyjnej przewidującej automatyczną aktywację usługi dodatkowej 'Bezpieczny Internet' i zrezygnowali z niej przed otrzymaniem piątej faktury" - wskazano w komunikacie.
Vectra będzie musiała oddać pieniądze nie tylko obecnym, ale także byłym klientom. Spółka ma poinformować te osoby, których dotyczy rekompensata o decyzji urzędu na trzy sposoby:
- w indywidualnej korespondencji, - na stronie internetowej Spółki - i prowadzonym przez nią profilu na portalu społecznościowym Facebook.
Oferta Vectry już nie obowiązuje
UOKiK wskazał, że "11 maja 2020 r. Vectra wycofała oferty, których warunki przewidywały, że uruchomienie płatnej usługi dodatkowej 'Bezpieczny Internet' było konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Od tego dnia nowe oferty promocyjne nie zawierają już takiego warunku, przez co Vectra w każdym przypadku zadaje konsumentom odrębne pytanie o wyrażenie zgody na aktywację usługi 'Bezpieczny Internet'. Jest to obecnie opcja dodatkowa, bez wpływu na warunki świadczenia głównego. Konsument może nie wyrazić zgody na jej aktywację".
Decyzja jest nieprawomocna. Vectra rozpocznie realizację swojego zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu się. Poprosiliśmy firmę o komentarz i informację na ile szanowana jest suma rekompensat dla klientów, ale na to pytanie nam nie odpowiedziano.
"Przyjmujemy decyzję UOKiK i zastosujemy się do niej. W toku prac blisko współpracowaliśmy z Urzędem, co pozwoliło znaleźć najlepsze rozwiązanie dla naszych klientów. Po uprawomocnieniu decyzji Urzędu rozpoczniemy jej wdrażanie, w tym informowanie klientów o krokach które muszą wykonać w celu otrzymania rekompensaty. Proces ten będzie rozłożony w czasie i powinien się zakończyć w pierwszej połowie 2024 roku" - przekazało nam biuro prasowe firmy.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock