Jak wybrać najlepsze linie lotnicze świata? Zapytać m.in. o to, jak się podróżuje ich klientom w klasie ekonomicznej, jak czują się w fotelach, ile mają miejsca na nogi, co mogą zjeść i co zastają po wejściu do toalet na pokładzie. Portal Business Insider podążył tym tropem i wybrał 20 najlepszych podniebnych przewoźników.
Podróż samolotem zaczyna się na lotnisku i na lotnisku kończy. Jej częścią jest więc nie tylko lot, ale też odprawa i punktualne przybycie na miejsce.
To te wyznaczniki, wraz z komfortem proponowanym przez przewoźnika, wyszkoleniem załogi, a także rozrywką oferowaną często w trakcie wielogodzinnych lotów, pozwoliły twórcom rankingu określić najlepsze linie lotnicze na Ziemi.
W rankingu prawie wszystkie miejsca zajmują firmy azjatyckie. Jest ich 15. Trzy inne mają bazy w Europie, jedna w Afryce, a inna na antypodach.
1. Singapore Airlines - podróż bliska wyprawy do raju; 100 proc. punktów przyznanych za komfort siedzeń, czystość toalet, rozrywkę oraz świetną, traktującą z szacunkiem i uwagą wszystkich klientów załogę;
2. All Nippon Airways (ANA) - największy japoński przewoźnik dostał od swoich klientów prawie 90-procentowe lub wyższe noty we wszystkich branych pod uwagę kategoriach; najbardziej cenią sobie oni czystość i jakość obsługi;
3. Qatar Airways - linie lotnicze z Bliskiego Wschodu z perfekcyjną obsługą, świetnymi fotelami i darmowym alkoholem w czasie zagranicznych rejsów; mogłyby się znaleźć na szczycie rankingu, gdyby nie problemy z punktualnością, głównie na lotnisku w Dausze;
4. Asiana Airlines - południowokoreański przewoźnik w 2012 r. uznany przez Business Traveller za "najlepsze linie lotnicze świata"; ma świetnie przeszkoloną załogę i choć ich pilot rozbił się w San Francisco, to błyskawiczna akcja ewakuacyjna przeprowadzona przez personel na pokładzie paradoksalnie podniosła wartość przewoźnika;
5. Malaysia Airlines - trudno w to uwierzyć po zaginięciu rejsu MH370 z 239 osobami na pokładzie, ale klientów nikt nie musiał przekonywać; prawie 100 proc. punktów za komfort siedzenia, doskonała obsługa, a nawet specjalne strefy, w których nie mogą przebywać dzieci - tak, by nie kopały siedzeń osób znajdujących się przed nimi;
6. Emirates - największa na świecie flota Airbusów 380, muzyka na żądanie, telewizja na żywo i wiele innych opcji korzystania z rozrywki w czasie lotów do 140 miast świata to atuty przewoźnika z Dubaju;
7. Korean Air - południowokoreański przewoźnik ma nawet swoją farmę, na której hoduje krowy potem wędrujące na talerze klientów; Korean Air lata na wszystkie sześć zamieszkałych kontynentów; pasażerowie dolatują do celu w wygodnych fotelach, mając dużo miejsca na rozprostowanie nóg;
8. Lufthansa - największe linie lotnicze w Europie; największym atutem ich maszyn są jedne z najwygodniejszych foteli wśród przewoźników z całego świata i nowoczesna flota;
9. Oman Air - w rankingu Business Insidera zdobyło 90 proc. punktów za wygodę siedzeń i co najmniej 80 proc. punktów w każdej innej kategorii związanej z przebywaniem na pokładzie;
10. (ex aequo) Thai Airways - atut to zasięg; samoloty tych linii latają bezpośrednio do 35 krajów świata i lądują na 75 lotniskach, pasażerowie są też zachwyceni kuchnią na pokładzie;
10. (ex aequo) South African Airlines - przewoźnik z RPA lata głównie w regionie; jest znany ze świetnej jakości posiłków, dobrego doboru rozrywki dla pasażerów i bardzo wygodnych foteli;
12. Air Astana - najmniej znane w zestawieniu, reklamują się jako "najlepsze linie lotnicze w Azji Środkowej i Indiach"; przewożą pasażerów dopiero od 2002 roku; mają nowoczesne maszyny, a ich piloci i obsługa naziemna są niezwykle punktualni;
13. (ex aequo) Etihad - linie z bazą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich z punktualnością i odprawą mają czasem problemy, ale na pokładzie klienci dostają słuchawki tłumiące dźwięk, a w kabinie światło zmienia się odpowiednio, by pozwolić im wypocząć na długich dystansach;
13. (ex aequo) Turkish Airlines - dzięki świetnej kampanii promocyjnej, w którą zostali zaangażowani Kobe Bryant i Leo Messi linie zdobyły dobrą prasę, ale klienci po czasie zdecydowali, że nie podoba im się dość "sztywny" ubiór załogi; turecki przewoźnik lata do ponad 100 krajów świata na ponad 200 lotnisk;
13. (ex aequo) Garuda Indonesia - linie miały kłopoty z maszynami i nie pozwalano im korzystać z europejskiej przestrzeni powietrznej w latach 2007-09, ale teraz problemy są za nimi; komfort podróży ich klienci ocenili na ponad 90 proc.;
16. Cathay Pacific - linie lotnicze z bazą w Hong Kongu uzyskały od pasażerów 100 proc. punktów w kategorii "rozrywka"; miejsce na liście byłoby wyższe, ale z powodu fatalnych warunków pogodowych (smog i mgła nad miastem-bazą linii) wyloty i przyloty samolotów tego przewoźnika często odbywają się z opóźnieniem;
17. Japan Airlines - jeden z największym odbiorców dreamlinerów; gdyby nie problemy z maszynami boeinga, których wiele zostało w ostatnim roku uziemionych z powodu problemów z elektryką, przewoźnik w zestawieniu znalazłby się wyżej; klienci linii chwalą sobie duże porcje jedzenia na talerzach;
18. Virgin Australia - 9-calowe monitory dotykowe dla każdego pasażera, nastrojowe światło, dobra muzyka; największe linie lotnicze Richarda Bransona z roku na rok przyciągają więcej klientów w rejonie Azji i Pacyfiku, bo proponują na pokładzie świetną rozrywkę;
19. Swiss International Air Lines - chociaż siedzenia są niezbyt wygodne to duży wybór drinków na pokładzie zmniejsza poczucie dyskomfortu; klienci chwalą sobie też szwajcarską punktualność przewoźnika;
20. Austrian Airlines - świetnie przygotowana i szybka załoga, zdrowe jedzenie i punktualność to najwyżej ocenione przez klientów tych linii elementy podróży, dzięki którym znalazły się one w zestawieniu.
Autor: adso/klim//zp / Źródło: tvn24.pl, TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: virginamerica.com