Amerykański gigant branży spożywczej Kraft Foods przejął brytyjskiego producenta słodyczy Cadbury. Transakcję przypieczętowali akcjonariusze Cadbury, wyrażając na nią zgodę w głosowaniu. Decyzja oznacza też, że Cadbury będzie musiało sprzedać naszego Wedla.
W sumie Amerykanie zapłacą za walory brytyjskiej firmy 28,9 mld dol.
Ofertę przejęcia zaakceptowało 71,7 proc. akcjonariuszy Cadbury. Po osiągnięciu 75-procentowego udziału w firmie, Kraft planuje wycofać ją z giełdy. Gdy udział wzrośnie do 90 proc., zgodnie z brytyjskim prawem Kraft będzie mógł automatycznie wykupić pozostałe 10 proc. akcji.
5 miesięcy walki
Finalizowanie transakcji trwało ponad 5 miesięcy. Przeciwni byli jej początkowo akcjonariusze i władze Cadbury. Zdanie zmienili dopiero po podwyższeniu przez Amerykanów ofert.
Wciąż przeciwni jej są związkowcy z Cadbury, którzy obawiają się redukcji etatów. Związek Unite protestował przeciw cięciom zatrudnienia jeszcze dziś. - Obawiamy się, że to przejęcie nie jest w narodowym interesie. Wciąż nie usłyszeliśmy ze strony Kraft nic, co rozwiałoby nasze obawy - mówił Jack Dromey z Unite. Związek domaga się rządowych gwarancji zatrudnienia.
Problemu nie widzi prezes Kraft Foods Irene Rosenfeld. - Ciepło witamy wszystkich pracowników Cadbury w rodzinie Kraft Foods - mówiła w swoim dzisiejszym przemówieniu. Podkreśliła, że po połączeniu firmy mają "fenomenalną przyszłość".
Giganci z tradycjami
Sprzedaż popularnej, brytyjskiej marki amerykańskiemu koncernowi wywołuje w Wielkiej Brytanii kontrowersje. Część opinii publicznej uznała, że sprzedaż firmy spowoduje zubożenie brytyjskiej bazy produkcyjnej i odejście od tradycji.
Firma Cadbury istnieje bowiem już od roku 1824, kiedy John Cadbury otworzył w Birmingham lokal, w którym sprzedawał m.in. herbatę, kawę i gorącą czekoladę. W 1905 firma wprowadziła na brytyjski rynek swój najpopularniejszy, istniejący do dziś produkt: czekoladę w tabliczkach "Dairy Milk". Cadbury ma status "dostawcy królewskiego dworu".
Istniejący od 1903 roku Kraft Food to z kolei drugi co do wielkości koncern spożywczy na świecie - po Nestle. W 168 fabrykach na całym świecie zatrudnia 98 tysięcy pracowników. Do Krafta należy ponad 40 marek liczących więcej niż sto lat. W Polsce na rynku słodyczy jest właścicielem firmy Olza - producenta wafelków Prince Polo, oraz LU Polska, znanego z ciasteczek Lu Petitki.
Co dalej z Wedlem?
Transakcja ma duże znaczenie dla naszego Wedla, który także należy do Cadbury. Warunkiem uzyskania przez Krafta zgody unijnych organów antymonopolowych na fuzję z Cadbury, była bowiem sprzedaż części firmy Cadbury w Polsce i Rumunii. Wedel będzie musiał zatem trafić wkrótce w ręce nowego właściciela. Kto nim będzie - nie wiadomo.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA