Brytyjski producent słodyczy Cadbury i amerykański koncern żywnościowy Kraft porozumiały się w sprawie przejęcia brytyjskiej firmy przez Amerykanów. To zaskakujący zwrot w relacjach obu spółek - zarząd Cadbury nazywał wcześniej ofertę Amerykanów "drwiną" i zarzekał się, że spółka chce działać samodzielne.
Według BBC zmiana podejścia to wynik "osłodzenia" propozycji Krafta. Amerykanie podwyższyli swą ofertę z 761 pensów na akcję do sumy między 840 a 850 pensów. To oznacza, że za przejęcie brytyjskiego producenta czekolady zapłacą w sumie nawet 11,7 miliardów funtów, czyli równowartość 19,2 miliardów dolarów. Wcześniejsza oferta Krafta zamykała się sumą niespełna 17 miliardów dolarów.
W wyniku fuzji powstaje największa na świecie firma produkująca słodycze.
Sprzedaż wywołała w kontrowersje
Propozycja fuzji została zgłoszona przez Amerykanów we wrześniu. Początkowo wzbudziła ostry sprzeciw, później stopniowo słabnący. Na początku stycznia Kraft sprzedał za 3,7 miliarda dolarów swój amerykański oddział zajmujący się produkcją mrożonej pizzy. Jak ujawniono, uzyskana w ten sposób gotówka miała zostać przeznaczona na poprawę oferty dla Brytyjczyków. W styczniu także Kraft uzyskał zgodę unijnych organów antymonopolowych na fuzję z Cadbury. Jej warunkiem jest sprzedaż części firmy Cadbury w Polsce i Rumunii.
Sprzedaż popularnej, brytyjskiej marki amerykańskiemu koncernowi wywołuje w Wielkiej Brytanii kontrowersje. Część opinii publicznej uznała, że sprzedaż firmy spowoduje zubożenie brytyjskiej bazy produkcyjnej i odejście od tradycji. O utrzymanie niezależności Cadbury walczył też związek zawodowy Unite, obawiając się redukcji zatrudnienia.
Wiekowe tradycje obu graczy
Istniejący od 1903 roku Kraft Food to drugi co do wielkości koncern spożywczy na świecie - po Nestle. W 168 fabrykach na całym świecie zatrudnia 98 tysięcy pracowników. Do Krafta należy ponad 40 marek liczących więcej niż sto lat. W Polsce na rynku słodyczy jest właścicielem firmy Olza - producenta wafelków "Prince Polo", oraz LU Polska, znanego z ciasteczek Lu Petitki.
Firma Cadbury istnieje od roku 1824, kiedy John Cadbury otworzył w Birmingham lokal, w którym sprzedawał m.in. herbatę, kawę i gorącą czekoladę. W 1905 firma wprowadziła na brytyjski rynek swój najpopularniejszy, istniejący do dziś produkt: czekoladę w tabliczkach "Dairy Milk". Cadbury ma status "dostawcy królewskiego dworu".
Obecnie w 60 krajach na całym świecie zatrudnia 45 tysięcy osób. W Polsce jest właścicielem najbardziej znanej marki czekolady - "Wedel". Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej, ze względu na zachowanie konkurencji po fuzji Kraft-Cadbury będzie ona musiała zostać sprzedana innej firmie.
Kraft uważa, iż Cadbury będzie dla niego dobrym uzupełnieniem. Łączna roczna sprzedaż połączonych firm sięgnie 100 mln USD.
Źródło: BBC, TVN CNBC Biznes