Chińska policja zatrzymała sześciu dyrektorów firmy Husi Food, która fałszowała daty produkcji na swojej żywności i sprzedawała ją, gdy ta była już przeterminowana. Firma dostarczała mięso do sieci KFC, McDonald's i Pizza Hut.
Skandal wybuchł 20 lipca, gdy lokalna szanghajska telewizja poinformowała, że Husi Food, będąca własnością amerykańskiej spółki OSI Group przepakowywała przeterminowaną wołowinę i przeterminowane kurczęta, nadając im nowe daty ważności. Towar sprzedawano następnie restauracjom sieci McDonald's, KFC czy Pizza Hut.
Nieświeże burgery
Agencja kontroli żywności z Szanghaju wykryła, że Husi Food podawała fałszywe daty produkcji burgerów z wołowiny. Zostały one wyprodukowane w maju 2013 r., a na sprzedawanych opakowaniach widniała data ze stycznia 2014 r. Według agencji Xinhua sprzedano ponad 3 tys. partii z blisko 4400 partii wołowiny ze sfałszowaną datą.
Śledczy skonfiskowali już setki ton mięsa, a szef i właściciel OSI, amerykański milioner Sheldon Lavin, przeprosił za skandal w zakładach Husi Food.
Ze względu na proceder uprawiany w szanghajskiej firmie, kilka marek fast-food zrezygnowało z produktów Husi Food i zmieniło dostawców.
Zabójcze mleko
Bezpieczeństwo żywności jest jednym z największych problemów chińskich konsumentów. W 2008 r. mleko w proszku z dodatkiem melaminy zawierającej azot, która miała zwiększyć zawartość białka, zabiło przynajmniej sześcioro dzieci i spowodowało zatrucie 300 tys.
OSI Group ma ponad 57 zakładów w 17 krajach świata, ulokowanych w Ameryce Północnej, Europie Zachodniej i Wschodniej oraz w rejonie Azja Pacyfik. Produkuje m.in. wędzoną wołowinę, bekon, hot dogi, produkty drobiowe, rybne i warzywne. Należy do największych prywatnych firm w USA. Według magazynu "Forbes" w 2011 roku jej roczne dochody wyniosły 3 mld dolarów, a dwa lata później - 5,9 mld.
Autor: ToL/km / Źródło: PAP, Reuters