Rząd ogłosił w czwartek przekazanie prywatnemu sektorowi komunikacji publicznej w Porto, drugim co do wielkości mieście w Portugalii. Prywatne firmy przejmą metro i komunikację autobusową. We wrześniu nastąpi także prywatyzacja całej komunikacji publicznej w stołecznej Lizbonie.
Komunikację autobusową w Porto zapewnia obecnie publiczne przedsiębiorstwo STCP, podczas gdy pięcioletnią koncesję na eksploatację metra otrzymało w 2010 r. prywatne konsorcjum, w skład którego wchodzą francuska firma Keolis i brytyjska Arriva.
Przetarg pod koniec roku
Portugalski minister gospodarki Antonio Pires de Lima wyjaśnił na konferencji prasowej, że koncesji na okres od siedmiu do dziesięciu lat na eksploatację linii komunikacji publicznej rząd udzieli w drodze przetargu, który odbędzie się w Porto pod koniec roku.
Rząd ma nadzieję zaoszczędzić dzięki tej operacji 13,5 miliona euro.
Operacja ma być powtórzona we wrześniu w Lizbonie. Rząd postanowił tu sprywatyzować metro, miejskie przedsiębiorstwo autobusowe Carris i oba publiczne przedsiębiorstwa żeglugi rzecznej na Tagu, Transtejo i Soflusa.
Oszczędności
Rząd portugalski liczy na to, że obie operacje prywatyzacyjne (w Porto i w Lizbonie) pozwolą mu zaoszczędzić rocznie, poczynając od 2015 roku, 85 milionów euro.
Od 2010 r. państwo portugalskie odprzedało już kapitałowi chińskiemu swe udziały w przedsiębiorstwie energetycznym EDP na sumę 2,8 miliarda euro. Przedsiębiorstwom zagranicznym sprzedało także 40 proc. udziałów w energetycznych liniach przesyłowych REN (za 600 milionów euro), całość udziałów w przedsiębiorstwie portów lotniczych ANA (za 3 miliardy euro) oraz 70 proc. udziałów w Poczcie Państwowej CTT (za 580 milionów euro).
Według danych Ministerstwa Gospodarki w latach 2011 - 2013 państwo portugalskie zaoszczędziło już w budżecie dzięki prywatyzacjom publicznych przedsiębiorstw komunikacyjnych 681,5 mln euro
Autor: ToL//gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu