2009 by艂 kolejnym 艣wietnym rokiem dla polskiego rynku reklamy internetowej. Wydatki brutto na ni膮 wynios艂y a偶 1,37 mld z艂. To wynik lepszy o ponad 11 proc. ni偶 rok wcze艣niej - wynika z raportu AdEx 2009 przygotowanego przez stowarzyszenie IAB Polska i firm臋 doradcz膮 PricewaterhouseCoopers.
IAB i PwC zebra艂y dane o przychodach reklamowych od 29 najwi臋kszych graczy w polskiej sieci. Wynika z nich, 偶e polski rynek reklamy internetowej przeszed艂 przez kryzysowy rok 2009 such膮 stop膮 i po raz kolejny zanotowa艂 dwuprocentowy wzrost - o 11,1 proc. Na tle ca艂ej bran偶y, kt贸ra wed艂ug szacunk贸w sieci dom贸w mediowych Zenith Optimedia skurczy艂a si臋 o niemal 12 proc., to wynik rewelacyjny. Dzi臋ki temu, internet umocni艂 swoj膮 pozycj臋 jako drugiego najpopularniejszego kana艂u reklamowego, zaraz po telewizji.
Najpopularniejsz膮 form膮 reklamy w naszej sieci jest nadal reklama graficzna, czyli wszelkiego rodzaju banery, spoty i tre艣ci sponsorowane. Stanowi膮 ona a偶 po艂ow臋 ca艂ego rynku. Na dalszych miejscach znajduj膮 si臋 reklama w wyszukiwarkach (tzw. SEM - Search Engine Marketing) z 26 proc. rynku, og艂oszenia (16 proc.) i reklama mailowa (6 proc.).
SEM ro艣nie w si艂臋
Por贸wnuj膮c podzia艂 z danymi za rok 2008 wyra藕nie wida膰, 偶e udzia艂 uznawanej za coraz mniej skuteczn膮 reklam臋 graficzn膮 spada (z 52 do 50 proc.). Jej kosztem zyskuje reklama w wyszukiwarkach - jej udzia艂 w rynku wzr贸s艂 w ci膮gu roku o 3 pkt proc., a wydatki na ten rodzaj promocji zwi臋kszy艂y si臋 a偶 o 1/4. - Na polskim rynku daleko nam jeszcze do 60-procentowego udzia艂u SEM, tak jak ma to miejsce od kilku lat w Wielkiej Brytanii, jednak d膮偶enie wielu reklamodawc贸w do bezpo艣redniego zwrotu z inwestycji marketingowych powoduje wci膮偶 rosn膮ce zainteresowanie dzia艂aniami reklamowymi w modelu efektywno艣ciowym - t艂umaczy Marcin Ka艂ucki, wicedyrektor w zespole ds. sektora telekomunikacji, medi贸w i technologii PwC.
Zdaniem ekspert贸w z PwC reklama w wyszukiwarkach b臋dzie tak偶e najdynamiczniej rozwijaj膮cym si臋 segmenty rynku reklamy online w tym roku.
Film si臋 urwa艂...
W zesz艂ym roku zyskiwa艂a tak偶e reklama mailowa - wydatki na ni膮 wzros艂y niemal o 18 proc. - Jest uznawana za bardzo efektywn膮 - zauwa偶a Piotr Kowalczyk z zarz膮du IAB.
Zaskoczeniem mo偶e by膰 niewielki, ale jednak, spadek udzia艂u wydatk贸w na reklamy wideo z 1,1 proc. do 1 proc. - Na rynku ca艂y czas panuje przekonanie, 偶e mamy za s艂aba infrastruktur臋. To nie prawda, bo 艂膮cza s膮 ju偶 wystarczaj膮co szybkie, ale taki mit wci膮偶 panuje - t艂umaczy Kowalczyk. Zdaniem ekspert贸w, ju偶 w tym roku reklama przy materia艂ach wideo powinna rosn膮膰. - Internet mo偶e by膰 dobrym miejscem do kreowania wizerunku, a spoty s膮 do tego 艣wietnym narz臋dziem - podkre艣la Ka艂ucki.
Z danych IAB i PwC wynika, 偶e najcz臋艣ciej w sieci reklamowa艂y si臋 firmy z sektora us艂ug finansowych, telekomy, koncerny motoryzacyjne i handel. W sumie odpowiada艂y one za niemal 40 proc. wydatk贸w na reklam臋 online w 2009 r.
Co dalej?
Eksperci nie maj膮 w膮tpliwo艣ci, 偶e rok 2010 b臋dzie dla reklamy internetowej jeszcze lepszy. - Kryzys mamy za sob膮 i w tym roku powinni艣my osi膮gn膮膰 przynajmniej taki sam wzrost jak w 2009 r. A je艣li utrzyma si臋 dynamika wydatk贸w na SEM, co jest prawie pewne, powinni艣my przebi膰 te kilkana艣cie proc. - uwa偶a Ka艂ucki. W艣r贸d najwa偶niejszych trend贸w na rynku wymienia tak偶e rozw贸j tzw. mobile advertising (reklama na kom贸rki) i reklamow膮 inwazj臋 na portalach spo艂eczno艣ciowych.
殴r贸d艂o: tvn24.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽TVN24