Komisja Europejska zaproponowa艂a 40-proc. cel redukcji emisji CO2 w ramach projektu polityki energetycznej i klimatycznej UE do 2030 roku. - Zaproponowany cel nie jest zbie偶ny z interesami europejskiej gospodarki - ocenia polski wiceminister spraw zagranicznych Piotr Serafin. Doda艂, 偶e nowe cele powinny by膰 przyj臋te po globalnej umowie klimatycznej.
Na konferencji prasowej w 艣rod臋 w Brukseli przewodnicz膮cy KE Jose Barroso przekonywa艂, 偶e strategia na 2030 rok b臋dzie skuteczna dla gospodarki, wzmocni wzrost gospodarczy i zwi臋kszy zatrudnienie. - Nie musimy wybiera膰 pomi臋dzy byciem ekologicznym, a byciem sojusznikiem przedsi臋biorstw. Pokazujemy, 偶e mo偶na po艂膮czy膰 te dwie sprawy - podkre艣li艂. Jak m贸wi艂, KE nie zaproponowa艂a wi膮偶膮cych cel贸w dla poszczeg贸lnych kraj贸w cz艂onkowskich UE co do udzia艂u odnawialnych 藕r贸de艂 energii, tylko cel dotycz膮cy ca艂ej UE. - Pozostawiamy pa艅stwom cz艂onkowskim wi臋ksz膮 elastyczno艣膰, a (...) ich wysi艂ki krajowe z艂o偶膮 si臋 na cel europejski - doda艂 Barroso.
Interes europejskiej gospodarki
Wiceminister spraw zagranicznych Polski w rozmowie z dziennikarzami podkre艣li艂, 偶e propozycja Komisji rozpoczyna debat臋, kt贸ra mo偶e trwa膰 wiele miesi臋cy, albo nawet kilka lat. - Nie jeste艣my przekonani, aby 40-proc. cel redukcji CO2 by艂 zbie偶ny z interesem europejskiej gospodarki. Przez najbli偶sze miesi膮ce w sprawie dwutlenku w臋gla czekaj膮 nas powa偶ne rozmowy, kt贸re b臋d膮 toczy艂y si臋 te偶 na poziomie Rady. Nale偶y wypracowa膰 jednomy艣lny pogl膮d, kt贸ry uwzgl臋dni interesy i oczekiwania wszystkich pa艅stw cz艂onkowskich, tak偶e tych, kt贸re dowiod艂y przez ostatnie lata, 偶e potrafi膮 godzi膰 rozw贸j gospodarczy z ambicjami 艣rodowiskowymi - powiedzia艂. Serafin przypomnia艂, 偶e Polska przez ostanie 25 lat przy jednoczesnym wzro艣cie PKB ograniczy艂a emisje CO2 o ponad 30 proc. - Nasze emisje spada艂y r贸wnie偶 w 2012 i 2013 r., podczas gdy w wielu krajach europejskich, tak偶e tych, kt贸re postuluj膮 wy偶sze cele redukcyjne, emisje ros艂y - zauwa偶y艂. Wed艂ug Serafina akty prawne, kt贸re okre艣la艂yby przysz艂o艣膰 polityki klimatycznej do 2030 r., nie powinny pojawi膰 si臋 przed 2016 r. - Patrz膮c na globalne negocjacje ws. umowy klimatycznej, na razie nie ma przes艂anek, aby Europa zwi臋ksza艂a ambicje klimatyczne. Nasze cele powinny by膰 wynikiem porozumienia globalnego - podkre艣li艂.
Wiceminister doda艂, 偶e Polska docenia propozycj臋 KE ws. udzia艂u energii ze 藕r贸de艂 odnawialnych. Jak wskaza艂, daje ona wi臋ksz膮 swobod臋 w ustalaniu jej przez pa艅stwa cz艂onkowskie. Serafin pozytywnie oceni艂, 偶e Komisja Europejska w 艣rod臋 przedstawi艂a rekomendacje dla pa艅stw cz艂onkowskich dot. poszukiwania i wydobycia gazu z 艂upk贸w w UE, a nie nowe przepisy. Polska od pocz膮tku wskazywa艂a, 偶e obecne unijne przepisy s膮 wystarczaj膮ce do regulowania wydobycia gazu 艂upkowego i wystarcz膮 tylko wytyczne do ich stosowania. Zbytnich obostrze艅 nie chcia艂a te偶 Wielka Brytania.
Du偶a redukcja
Komisja zaapelowa艂a w 艣rod臋 do Parlamentu Europejskiego i kraj贸w UE, by przyj臋艂y jej propozycje do ko艅ca 2014 r., by UE mog艂a zadeklarowa膰 40-proc. redukcj臋 emisji CO2 do 2030 r. na pocz膮tku 2015 r. przed mi臋dzynarodowymi negocjacjami ws. globalnej umowy klimatycznej. Maj膮 one mie膰 miejsce w 2015 r. na szczycie klimatycznym ONZ w Pary偶u. Europejski cel dotycz膮cy energii odnawialnej nie b臋dzie rozbijany na cele dla poszczeg贸lnych pa艅stw, ale dotyczy膰 b臋dzie UE jako ca艂o艣ci. "(Cel ten) nie b臋dzie przek艂adany na krajowe cele za pomoc膮 legislacji UE, dlatego zostawi krajom elastyczno艣膰 w zakresie transformacji ich systemu energetycznego w spos贸b dostosowany do ich krajowych preferencji i sytuacji" - przekonuje KE. Pe艂nomocnik rz膮du ds. polityki klimatycznej Marcin Korolec powiedzia艂 na spotkaniu z dziennikarzami, 偶e uzasadnieniem dla zmian, kt贸re proponuje KE, nie jest polityka klimatyczna tylko polityka energetyczna. Doda艂, 偶e na razie bez szczeg贸艂贸w ze strony KE trudno jest powiedzie膰 jakimi 艣rodkami osi膮gn膮膰 tak znaczne zwi臋kszenie redukcji CO2.
Plany narodowe
W ramach polityki klimatycznej i energetycznej do 2030 r. KE proponuje, by kraje cz艂onkowskie przygotowywa艂y narodowe plany na rzecz konkurencyjnej, bezpiecznej i zr贸wnowa偶onej energii. Wraz z nowymi celami klimatycznymi i energetycznymi KE zaproponowa艂a zmiany w unijnym systemie handlu emisjami (ETS), w kt贸rym ceny pozwole艅 do emisji CO2 odnotowywa艂y ostatnio rekordowo niskie ceny. Komisja proponuje utworzenie "rezerwy stabilizacyjnej" pozwole艅 od 2021 roku oraz zwi臋kszenie corocznej redukcji liczby pozwole艅 na emisj臋 z 1,74 proc. do 2,2 proc. po 2020 r. Ponadto KE wskazuje, 偶e sektory znajduj膮ce si臋 poza ETS (m.in. transport) powinny zredukowa膰 emisje o 30 proc. poni偶ej poziomu z 2005 r. i 偶e wysi艂ek ten powinien "by膰 podzielony r贸wno" mi臋dzy krajami UE. W obowi膮zuj膮cym do 2020 r. pakiecie za艂o偶ono trzy cele: redukcji emisji CO2 o 20 proc., zwi臋kszenia udzia艂u energii ze 藕r贸de艂 odnawialnych (OZE) do 20 proc. i zwi臋kszenia efektywno艣ci energetycznej o 20 proc. Dwa pierwsze cele s膮 prawnie wi膮偶膮ce.
Autor: mn/klim/ / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽sxc.hu