Plany PKP: 2 tys. km torów do remontu za 9 mld zł

Najnowsze

tvn24/Fakty2 tys. km torów do remontu. Pasażerów czeka gehenna?

Blisko 2 tys. km torów planują w tym roku wyremontować kolejarze. Jak poinformował wiceprezes zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki PKP PLK Andrzej Pawłowski, realizacja tych prac spowoduje, że w 2014 roku sześć razy zmieni się rozkład jazdy pociągów.

Najbliższa zmiana rozkładu czeka pasażerów 9 marca, a kolejne mniej więcej co dwa miesiące, aż do grudnia. - W zeszłym roku wydaliśmy na inwestycje około 5 mld zł i wyremontowaliśmy ok. 1,2 tys. km torów. W tym roku planujemy wydać prawie 9 mld zł i modernizować około 2 tys. km. Ten front robót będzie więc większy niż w tym roku, w związku z tym większe będą też utrudnienia - zapowiedział Pawłowski.

Sprawdź zmiany w rozkładzie jazdy

Kolejarze planują, że prace będą prowadzone w tym roku w ponad 3 tysiącach miejsc. - Taka skala robót wymaga od nas bardzo dobrego przygotowania i koordynacji. Musimy też z dużym wyprzedzeniem informować przewoźników o zmianach i przekazać informacje pasażerom. Rozkład jest dostępny co najmniej na 21 dni przed ich wejściem w życie - dodał wiceprezes. Pasażerowie mogą się spodziewać utrudnień na trasach: Kraków-Rzeszów, Wrocław-Poznań, Warszawa-Skierniewice, a także na Rail Baltica, czyli linii z Warszawy do krajów nadbałtyckich. Na razie prace na tej linii będą prowadzone między Rembertowem a Tłuszczem. W tym roku ma się skończyć ciągnąca się od lat modernizacja linii Warszawa-Trójmiasto, odnowiona będzie linia Toruń-Bydgoszcz oraz tzw. proteza koniecpolska, czyli linia kolejowa Częstochowa–Koniecpol. Od marca nie będą kursować pociągi do Zakopanego. Większość z tych prac będzie prowadzona przy zachowaniu ruchu pociągów - kolejarze będą unikali zamykania torów na czas robót, ale pociągi mogą przez to jechać dłużej niż normalnie, na niektórych odcinkach może obowiązywać ruch wahadłowy, pociągi mogą być odwoływane.

36 mld zł na inwestycje

Cały plan inwestycyjny PKP PLK na lata 2014-2020 ma mieć wartość około 36 mld zł. Kolejarze unikają jednak podawania dokładnych kwot do czasu, aż Komisja Europejska zatwierdzi plany inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych na najbliższe siedem lat.

Autor: rf/klim/kwoj / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: PKP Energetyka