Do końca marca Przewozy Regionalne muszą jednak zwrócić wynajmowane od PKP kasy biletowe oraz pomieszczenia administracyjne na dworcach m.in. w Poznaniu, Krakowie, Kielcach, Gdańsku i Rzeszowie. Powód? Przewozy Regionalne wciąż nie spłaciły 53 milionów długu, który mają wobec PKP.
- W związku z rozwiązaniem 28 lutego tego roku umowy o wynajmie kas i lokali administracyjnych przez PR, wzywamy do zwrotu wszystkich lokali na dworcach w Poznaniu, Krakowie, Kielcach, Rzeszowie, Gdańsku i kilku innych dużych dworcach do 31 marca 2010. Jeśli się porozumiemy, sytuacja może się zmienić - powiedział dziennikarzom w piątek członek zarządu PKP SA Jacek Prześluga. Dodał, że do PR wysłane zostały już pisma z informacją w tej sprawie.
Bilety na PR w kasach PKP
Jak powiedział Prześluga, pasażerowie na dworcach będą mogli zakupić bilet na pociągi spółki Przewozy Regionalne w kasach PKP Intercity. - Składamy PR propozycję przejęcia od nich prowadzenia kas na dworcach. Jeśli PR zechce, to my możemy być agentem sprzedającym ich bilety - powiedział Prześluga.
Dodał, że PKP rozmawia również z marszałkami, aby podpisali z PR umowę agencyjną na sprzedaż biletów. PR posiadają dziś ok. 1,1 tys. kas; PKP Intercity ma ich ok. 370. Na dużych dworcach PR ma 630 kas, a PKP Intercity 365.
Prześluga podkreślił, że Przewozy Regionalne były kilkukrotnie wzywane do uregulowania zaległości, a także odbyły się z dłużnikiem rozmowy dotyczące harmonogramu spłat. - Podczas spotkania 23 lutego uzgodniliśmy ostateczny harmonogram uregulowania zaległości, a także spłaty bieżące. Wystarczyły tylko podpisy prawników. Wydawało się, że zakończyliśmy temat. Okazało się, że nie, gdyż 25 lutego firma PR dostarczyła nam pismo o potrąceniu 35 mln zł należności, jakie od 2001 r. pobieraliśmy od pasażerów jeżdżących na tzw. gapę bez biletu. Nie wiem, skąd ta kwota się pojawiła i dlaczego dopiero teraz ten wątek został poruszony - powiedział Prześluga.
Rozmowy trwają
Zgodnie z porozumieniem z 23 lutego, Przewozy Regionalne do końca marca miałyby zapłacić 10 mln zł, od kwietnia do października - po 500 tys. zł miesięcznie, w okresie listopad 2010 r. - marzec 2011 r. po 4 mln zł, a od kwietnia 2011 po 4,5 mln zł. Przyjęcie tego rozwiązania pozwoliłoby uregulować zaległe zadłużenie do sierpnia 2011 r.
- Rozmowy cały czas trwają i jesteśmy w trakcie negocjacji - powiedział rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski. Przyznał, że od końca lutego PR nie ma umowy na korzystanie z pomieszczeń i płaci dziesięciokrotną wartość czynszu.
Przewozy Regionalne to kolejowa spółka transportowa, należąca do samorządów województw i obsługująca połączenia lokalne. Została wydzielona z PKP w grudniu 2008 roku. Wtedy też wszystkie pociągi międzywojewódzkie, wraz z obsługującym je personelem, taborem i pozostałym majątkiem, przekazano do PKP Intercity. PR wprowadziły jednak do swojej ofert pociągi interREGIO kursujące pomiędzy największymi miastami i stanowiące tańszą konkurencją dla Intercity.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24