Miesiące rozmów raz w atmosferze gróźb, a raz dobrej woli, przyniosły wreszcie rezultat. PKP SA i Przewozy Regionalne porozumiały się w sprawie spłaty zadłużenia samorządowej spółki. W sumie Przewozy są winne różnym spółkom Grupy PKP prawie 300 mln zł, a samej PKP SA - 56 mln zł.
Zawarcie porozumienia oznacza, że spółki ustaliły między sobą zasady spłaty długów, jakie Przewozy Regionalne miały w PKP SA. Firmy pracowały nad nim od kilku miesięcy.
Jak szacował w listopadzie 2009 roku prezes Grupy PKP Andrzej Wach, Przewozy Regionalne były winne spółkom Grupy PKP 290 mln zł. Największe zobowiązania miały wobec PKP Intercity - 127 mln zł, ale w tej sprawie Intercity i PR porozumiały się już wcześniej. Ugodę zawarto też z PKP Energetyka. Nie ma jeszcze porozumienia z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Bilety po staremu
Zawarcie porozumienia z PKP SA oznacza, że Przewozy Regionalne nie muszą likwidować swoich kas na dworcach kolejowych, należących do PKP SA. Takie ryzyko zaistniało, gdy PKP wymówiły od 1 marca Przewozom Regionalnym umowę na dzierżawę ok. 700 kas biletowych i innych użytkowanych pomieszczeń. PKP SA podały, że Przewozy Regionalne jako jedyny z ośmiu kolejowych przewoźników pasażerskich nie regulują stawek czynszu za najem i dzierżawę wykorzystywanych przez siebie kas, pomieszczeń technicznych i socjalnych itp. na dworcach kolejowych.
- PKP SA wymówiły nam umowę w grudniu, później kilkakrotnie zawieszały to wymówienie, aż w końcu dostaliśmy informację, że od początku marca umowa wygasa - powiedział rzecznik Przewozów Regionalnych Piotr Olszewski.
Dodał, że niezależnie od nieporozumień z PKP SA w sprawie kas, Przewozy Regionalne inwestują w przenośne terminale dla konduktorów, by pasażerowie mogli kupować, bilety w pociągach.
Przewozy Regionalne od grudnia 2008 r. należą do samorządów 16 województw, co wiązało się z wyjściem spółki z Grupy PKP. To największy przewoźnik pasażerski w Polsce.
Źródło: TVN CNBC Biznes, rynek-kolejowy.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24