Dyrektor operacyjna Meta, spółki-matki Facebooka, Sheryl Sandberg, odchodzi z firmy po 14 latach. Sandberg jest jedną z najbardziej wpływowych kobiet w branży technologicznej. Jako druga w kolejności po Marku Zuckerbergu, była jedną z najbardziej rozpoznawalnych dyrektorów w firmie i głównym twórcą jej często krytykowanego modelu biznesowego opartego na reklamach.
Sandberg ogłosiła swoje odejście we wpisie na Facebooku, mówiąc, że ma nadzieję skupić się na swojej fundacji i pracy filantropijnej w przyszłości.
Sheryl Sandberg odchodzi z Facebooka
"Kiedy w 2008 r. przyjmowałam tę pracę, miałam nadzieję, że będę pracować w tym miejscu przez pięć lat. Czternaście lat później nadszedł czas, abym napisała kolejny rozdział mojego życia" — napisała na Facebooku, ogłaszając swoją decyzję. Jej oświadczenie początkowo spowodowało spadek akcji firmy o 4 proc.
Sandberg stała za jego rozwojem i sukcesami, ale była też krytykowana za przyjęty przez Facebooka model biznesowy, a także za to, że platforma nie podjęła wystarczających wysiłków na rzecz walki z dezinformacją.
Jak zauważa BBC, jej odejście następuje w momencie, gdy Meta zmaga się ze spowolnieniem sprzedaży reklam i rosnącą konkurencją ze strony takich rywali jak TikTok.
Odejście Sandberg nie jest jednak dosłowne. Choć rezygnuje ze współkierowania firmy to nie porzuca całkowicie Mety. Dalej będzie zasiadać w zarządzie. Do tej zmiany dojdzie finalnie na jesieni.
Przed dołączeniem do Facebooka Sandberg była wiceprezesem ds. globalnej sprzedaży online i operacji w Google, szefem personelu w Departamencie Skarbu Stanów Zjednoczonych za czasów byłego prezydenta Billa Clintona, konsultantem ds. zarządzania w firmie McKinsey & Company oraz ekonomistą w Banku Światowym.
Druga po Zuckerbergu
Sheryl Sandberg dołączyła do Facebooka, gdy ten był jeszcze małą firmą kierowaną przez Marka Zuckerberga, 23-letniego wówczas absolwenta Harvardu. Jako weteranka Google'a pomogła przekształcić biznes reklamowy w potęgę, a firma rozrosła się o Instagram, WhatsApp i Messenger.
W ubiegłym roku firma odnotowała ponad 117 mld dolarów przychodu i poinformowała, że ponad 2,8 mld ludzi na całym świecie codziennie korzysta z jednej z jej aplikacji.
Wzrost liczby użytkowników Facebooka na kluczowych rynkach, takich jak USA, został zahamowany, a firma traci młodszych użytkowników na rzecz nowych rywali jak TikTok. Zuckerberg chce by firma inwestowała w platformy wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, które jego zdaniem mają być motorem napędowym kolejnego etapu rozwoju firmy.
W zeszłym roku zmienił nazwę firmy na Meta, aby uczcić przejście do "metawersum".
Zuckerberg napisał w swoim poście, że odejście Sandberg oznacza "koniec epoki", zauważając, że to "niezwykłe", aby współpraca biznesowa trwała tak długo. "Sheryl zaprojektowała nasz biznes reklamowy, zatrudniła wspaniałych ludzi, ukształtowała naszą kulturę zarządzania i nauczyła mnie, jak prowadzić firmę" - dodał. "Stworzyła możliwości dla milionów ludzi na całym świecie i to jej należy zawdzięczać to, czym Meta jest dzisiaj".
Źródło: Reuters, BBC