Konflikty w pracy, szczególnie gdy są częste, długotrwałe i dotyczą relacji pracownik-przełożony, niegatywnie wpływają na sytuację w firmie. Nierozwiązane spory powodują stres, obniżają jakość i wydajność pracy oraz powodują niechęć do jej wykonywania. Sprawdź jak rozwiązać ten problem.
Przełożonych możemy podzielić na dwie grupy: szef władczy i przełożony doskonały. Doskonały przełożony to taki, który opiera swoją pozycję na budowaniu relacji oraz na umiejętności porozumiewania się z innymi. Jego przeciwieństwem jest władczy szef, który do budowania autorytetu wykorzystuje swoją pozycję zawodową jako jedynie słuszną koncepcję zarządzania ludźmi.
Szefów dwóch
- Z szefem, który jest władczy postępujemy w sposób konkretny, argumentami nie odnosimy się do emocji, nie uderzamy w jego ego. Tacy szefowie często nie mają zamiaru ulegać, musimy się więc skupić na tym, w jaki sposób argumentować pewne rzeczy. Takiej osobie trudniej jest podać pomocną dłoń, aby rozwiązać konflikt - mówi Łukasz Kuźma z Meritum Coaching.
Zdecydowanie łatwiej rozwiążemy konflikt w przypadku, gdy mamy do czynienia z doskonałym przełożonym. - Taki szef chce, aby relacje w jego zespole i firmie były zdrowe. Zależy mu na porozumieniu, bo chce skupić się na realizacji konkretnych biznesowych celów - dodaje Kuźma.
Jak rozwiązać konflikt?
W sytuacji, gdy druga strona wyraziła chęć rozwiązania zaistniałej sytuacji, należy zadbać o to, by móc o niej porozmawiać. W tym celu warto umówić się na określoną godzinę oraz wybrać miejsce, w którym swobodnie i bez żadnych przeszkód będziemy mogli wspólnie przedyskutować problem. Chcąc skutecznie rozwiązać konflikt warto swoją uwagę skupić na faktach, a nie na emocjach. - Narastające emocje obecne w sytuacji konfliktu na pewno nie będą dla nas najlepszym doradcą. To za ich przyczyną oceniamy innych, dokonujemy porównań, które stawiają drugą stronę konfliktu w gorszym świetle. Tylko rzeczowa, konkretna rozmowa poparta konkretami przybliży nas do rozwiązania sporu. Negatywne emocje w tym przypadku zaprowadzą nas na manowce - tłumaczy Kuźma.
Wspólne rozwiązania
Próbując ustalić przyczyny konfliktu warto znaleźć wspólne jego rozwiązania. W tym celu można zastosować burzę mózgów, z której wyłoni się kilka bądź kilkanaście pomysłów. Należy pamiętać, że propozycje pomysłów na tym etapie nie podlegają jakiejkolwiek ocenie. Ważne, by było ich jak najwięcej. Następnie należy wybrać takie rozwiązanie, które według obu stron będzie najkorzystniejsze. Ważne jest, by było ono w pełni akceptowalne tak przez jedną, jak i drugą stronę.
Po wybraniu konkretnego rozwiązania wspólnie ustalamy, w jaki sposób będziemy mierzyć postępy na drodze do osiągnięcia porozumienia.
Autor: ToL/km / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com