Mądre życie w mądrych miastach. Smart cities wygodne i oszczędne

Amsterdam, Berlin, Kopenhaga i Wiedeń to tzw. smart cities - miasta przyjazne mieszkańcom
Amsterdam, Berlin, Kopenhaga i Wiedeń to tzw. smart cities - miasta przyjazne mieszkańcom
Amsterdam, Berlin, Kopenhaga i Wiedeń to tzw. smart cities - miasta przyjazne mieszkańcom

Mieszkańcy nie narzekają na korki, infrastruktura tworzona jest pod ich potrzeby, a poziom i jakość życia rosną. Idee smart cities, czyli inteligentnych i dobrze zaplanowanych miast, pozwalają cieszyć się życiem w metropolii. Idee wprowadzone w życie, to także ogromne oszczędności energetyczne i z tytulu mniejszych wydatków na leczenie mieszkańców. Polskie miasta, choć się zmieniają, ciągle pozostają w tyle za tymi trendami.

W idei smart cities nie chodzi tylko o zastosowania nowych technologii w sterowaniu sieciami energetycznymi, transportem publicznym, czy wodociągami, ale także o projektowanie i zarzucanie całą infrastrukturą i przestrzenią tak, aby jakość życia w mieście była jak najwyższa. - Smart city ma być inteligentnym i przyjaznym, dobrze zaplanowanym i efektywnie zarządzanym miastem, "w którym chce się żyć" – tłumaczy prof. Andrzej Sobczak z Szkoły Głównej Handlowej i twórca serwisu Inteligentnemiasta.pl. Profesor twierdzi, że smart cities to przede wszystkim miasta, w których chce się żyć.

Tomasz Kulisiewicz z Ośrodka Studiów nad Cyfrowym Państwem, który wraz z prof. Sobczakiem tworzy serwis Inteligentnemiasta.pl, twierdzi, że tzw. inteligentne miasta są coraz popularniejszym projektem. – W miastach wdrażających tę ideę znajdują się: Amsterdam, Kopenhaga, Helsinki i Wiedeń. To miasta bardzo różnorodne, ale łączy je przede wszystkim sposób zarządzania i silna pozycja lokalnych samorządów, które aktywnie współpracują z mieszkańcami – twierdzi Kulisiewicz.

Jak jest na świecie?

Amsterdam jest wzorem dla wielu. Mieszka tu co prawda tylko 800 tys. osób, ale siedzibę ma około 500 największych światowych koncernów. Do centrum biznesowego przyciągają nie tylko niskie podatki, ale także wygoda. Z portu lotniczego Schiphol można polecieć praktycznie w każdy zakątek świata, a z centrum miasta dojeżdża się tam w 20 minut. Na całym świecie Amsterdam znany jest też z dobrego transportu publicznego i rozbudowanej infrastruktury rowerowej.

Z czystego powietrza słynie natomiast Kopenhaga. Duńskie miasto przoduje w rankingach smart cities, ale poza nowoczesnymi rozwiązaniami w transporcie wyróżnia się też szczególnym dbaniem o środowisko. To najbardziej zielone miasto Europy chce do 2025 roku być całkowicie neutralne węglowo. Oznacza to, że miasto produkuje tyle dwutlenku węgla, ile później „wyrównuje” tworząc np. ekologiczną energię.

Ale inteligentne miasta rozwijają się nie tylko w Europie. Przykładem jest Kurytyba. Leżące w południowej Brazylii dwumilionowe miasto już ponad trzy dekady temu postawiło na szybką i tanią komunikację publiczną. Liczba aut spadła w tym czasie o jedną trzecią, przy jednoczesnym dwukrotnym wzroście liczby mieszkańców.

Zatłoczona Polska

Korki to nie tylko zmora kierowców, ale także rządzących miastami. Z raportu Deloitte wynika, że kierowcy w Warszawie dojeżdżający do pracy 10 km spędzają w korkach osiem godzin i 52 minuty miesięcznie. Rocznie kosztuje to ich 3,5 tys. złotych.

By uporać się tym problemem na świecie wdraża się w miastach systemy ITS, czyli inteligentne systemy transportowe. Dzięki temu z korkami poradziły sobie takie metropolie jak Londyn i Wiedeń. Systemy pozwalają na sterowania ruchem, zarządzanie parkingami, tworzenie specjalnych stref ograniczonego ruchu i niską emisję dwutlenku węgla, przez zmniejszenie liczby prywatnych samochodów w centrach miast.

- Najbardziej efektywną metodą upłynnienia ruchu jest wprowadzenie myta miejskiego, czyli opłat za wjazd do danej strefy na przykład centrum – mówi Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch, która jako jedna z wielu zajmuje się m.in. wprowadzaniem rozwiązań polepszających ruch w miastach. Badania i doświadczenia zachodnich miast pokazują, że wprowadzenie opłat jest efektywne, bo mieszkańcy przesiadają się do komunikacji miejskiej. - Od lat taką strategię transportową wprowadza Wiedeń, gdzie wjazd prywatnym autem do śródmieścia jest 15 razy droższy niż ten sam przejazd miejskim autobusem – zauważa Wolniewicz-Warska.

Podobne szacunki przeprowadzono w dwóch polskich metropoliach. - W Poznaniu stosunek kosztów transportu prywatnego do publicznego jest nieznaczny. W Warszawie studenci przeprowadzili testy, z których wynikało, że stosunek kosztów, przy jeździe komunikacją miejską na bilecie ulgowym jest praktycznie taki sam, jak jazda prywatnym autem, więc nie ma żadnego czynnika zachęcającego do rezygnacji z przemieszczania się własnym samochodem – tłumaczy ekspertka.

Specjalne strefy

W zachodnich miastach liczba samochodów w spada. Przeciwny trend panuje w Polsce. – W Warszawie na tysiąc mieszkańców przypada 520 samochodów i ta liczba rośnie, a w Berlinie jest ich już tylko 390 i ta liczba spada. Różnica jest duża, ale to dlatego, że w stolicy Niemiec wprowadzono rozwiązania, które do tego mobilizują – twierdzi Wolniewicz-Warska.

W Berlinie działa ekostrefa, do której mogą wjechać tylko samochody o klasie Eko 4 i 5. Londyn, Mediolan i Sztokholm wprowadziły strefy, gdzie nie można bezpłatnie wjechać autem. - W Sztokholmie wprowadzono opłaty za wjazd do najbardziej zatłoczonych dzielnic. Skanowane są wszystkie tablice rejestracyjne samochodów i na tej podstawie wystawiane faktury dla poszczególnych użytkowników, a ceny są uzależnione od pory dnia – mówi Artur Zasada, europoseł, który pracuje w Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.

Przykład Londynu pokazuje, że system nie tylko działa, bo natężenie ruchu jest mniejsze, ale i przynosi wymierne korzyści finansowe. Miasto wydało na jego wdrożenie 231 mln euro, ale co roku zgrania z opłat 272 mln euro. – Za te pieniądze kupowane są nowe autobusy, obniżane ceny biletów komunikacji miejskiej, czy poprawiana infrastruktura drogowa – twierdzi ekspertka.

Wprowadzenie opłat to także ryzyko dla polityków, którzy boją się oporu społecznego. – Mieszkańcy mogą przecież mówić, że to kolejna opłata i podatek, a samo ograniczenie ruchu może zniszczyć im biznes. Tak było we włoskiej Bolonii, gdzie restauratorzy bali się, że ograniczenie ruchu zmniejszy ich wpływy. Stało się odwrotnie, bo większa płynność ruchu drogowego spowodowała większy napływ odwiedzających i przychody lokali wzrosły – mówi Wolniewicz-Warska.

Jednak zanim postawi się na rozwiązania ograniczające ruch w centrum miasta należy rozwinąć transport publiczny: wybudować parkingi na obrzeżach miast (tzw. Park and Ride), stworzyć nową siatkę komunikacji publicznej – dobrze skomunikowaną i punktualną. Tymczasem wiele polskich miast chce ograniczać ruch wprowadzając wysokie opłaty i zakazy, jednocześnie nie oferując nic w zamian.

Przed wprowadzaniem nowoczesnych rozwiązań włodarzy polskich miast blokują nie tylko małe budżety i „pilniejsze potrzeby”, ale także przepisy. – W 2004 roku nowelizując ustawę wykreślono artykuł 13, który definiował strefę śródmiejską i przewidywał możliwość wprowadzenia opłat za wjazd. Dopóki nie zmieni się prawo, to samorządy nie będą miały instrumentu, aby zadbać o upłynnienie ruchu i środowisko naturalne – dodaje.

Są jednak miejsca w Polsce, gdzie mimo przeszkód miasta starają się stawiać na „smart”. Lubin na Dolnym Śląsku wprowadził inteligentny system oświetlenia ulicznego. System cały czas utrzymuje minimalny stopień oświetlenia nocą, a kiedy zbliża się do nich przejeżdżający samochód, rowerzysta, czy pieszy reagują i rozjaśniają się. - Daje to dużą oszczędność energii, a jednocześnie uczestnicy ruchu mają zapewniony odpowiedni poziom oświetlenia na drodze. Opłaty za energię elektryczną są dzięki temu niższe nawet o 75 proc. – mówi europoseł Zasada.

Ciekawy system na rozładowanie ulicznych korków wprowadziła Zielona Góra. Inteligentna sygnalizacja świetlna odlicza ile czasu pozostało do zmiany koloru światła. Dzięki temu kierowca reaguje szybciej, a ruch drogowy odbywa się sprawniej.

- W Wielkiej Brytanii i Norwegii istnieją już systemy świetlne, które na przykład na przejściach i przejazdach są w stanie dostrzec różnicę pomiędzy pieszym, rowerzysta, a motocyklistą. Pozwala to na dostosowanie długości zielonego światła potrzebnego do przejścia lub przejechania na drugą stronę ulicy – tłumaczy europoseł.

W marcu tego roku w Łodzi udało się wprowadzić inteligentny system informacji parkingowej. Tablice świetlne informują kierowców o liczbie wolnych miejsc parkingowych w centrum miasta. W jezdni zamontowano specjalne czujniki tzw. grzybki, które przekazują informacje o wolnych miejscach parkingowych. Ale te przykłady to kropla w morzu potrzeb.

Warto być eko?

Zmniejszenie ruchu drogowego to także lepsze zdrowie. Według raportu WHO z pośród 65 największych polskich miast tylko sześć nie przekracza norm ilości pyłu zawieszonego w atmosferze, jest szkodliwy i powoduje m.in. choroby serca i astmę.

- W Warszawie 67 procent zanieczyszczeń pyłem pochodzi z ruchu samochodowego. Tam, gdzie wprowadzono strefy niskiej emisji, czyli np. Berlinie stężenie szkodliwego pyłu spadło w pierwszym roku o 50 proc. W innych miastach są to zwykle wartości dwucyfrowe na przykład w Mediolanie zanieczyszczenie zmniejszyło się o 20 proc. – mówi Wolniewicz-Warska.

Autor: Marek Szymaniak//gry/mn/klim/

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości

Ze sprawozdania finansowego Orlenu wynika, że w 2023 roku Daniel Obajtek jako prezes spółki otrzymał wynagrodzenie w wysokości około 1,67 miliona złotych. To o prawie 280 tysięcy złotych więcej niż w roku 2022. Jeśli chodzi o dodatkowe premie "potencjalnie należne" do wypłaty, to byłemu już szefowi koncernu przysługuje ponad 1,25 miliona złotych.

Tyle zarobił Daniel Obajtek

Tyle zarobił Daniel Obajtek

Źródło:
tvn24.pl

Grupa Orlen miała w 2023 roku 20,7 miliarda złotych zysku netto - podała spółka w raporcie rocznym. W 2022 roku zysk netto spółki wyniósł 39,8 miliarda złotych. Prezes Orlenu Ireneusz Fąfara w liście do akcjonariuszy zwrócił uwagę, że skonsolidowany wynik za 2023 rok obciążyły odpisy wartości aktywów na 17,2 miliarda złotych, co "podważa trafność niektórych decyzji poprzedników".

Orlen pokazał wyniki

Orlen pokazał wyniki

Źródło:
PAP

Sąd Najwyższy na czwartkowym posiedzeniu Izby Cywilnej podjął uchwałę dotyczącą kredytów frankowych. Zawarto w niej pięć punktów.

Pięć kluczowych punktów. Sąd Najwyższy o kredytach frankowych

Pięć kluczowych punktów. Sąd Najwyższy o kredytach frankowych

Źródło:
PAP

Ponad trzy miliony Polaków będą musiały uzyskać w tym roku nowy dowód osobisty - poinformował resort cyfryzacji. Ministerstwo dodało, że liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Reszta to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument.

Ponad trzy miliony Polaków musi złożyć wniosek

Ponad trzy miliony Polaków musi złożyć wniosek

Źródło:
PAP

Przed Polską pojawiła się szansa na otrzymanie unijnych funduszy na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Parlament Europejski poparł bowiem w głosowaniu zaktualizowaną listę strategicznych projektów infrastrukturalnych w Unii Europejskiej, na której znalazł się również CPK.

CPK trafił na ważną listę

CPK trafił na ważną listę

Źródło:
PAP

Rada Ministrów przyjęła w czwartek rozporządzenie w sprawie pomocy dla rolników. - Rolnicy, którzy sprzedali zboże po zaniżonych cenach, nie stracą, uzyskają odpowiednie wyrównanie - powiedział podczas konferencji prasowej szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jan Grabiec. Wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak mówił natomiast, na jakich zasadach udzielana będzie pomoc.

Rząd o pomocy dla rolników. Jest rozporządzenie

Rząd o pomocy dla rolników. Jest rozporządzenie

Źródło:
PAP

Do niedawna obowiązywała narracja, że każdy może się przebranżowić, pójść na krótki kurs programowania, a po nim będzie zarabiać 10 tysięcy złotych na rękę. Sytuacja się zmieniła - mówi specjalistka od branży IT. Liczba ofert zmniejszyła się niemal o połowę, ale gruntownie wykształceni fachowcy nie mają się czego obawiać.

Koniec z eldorado? "Takie osoby muszą się liczyć ze stratą pracy"

Koniec z eldorado? "Takie osoby muszą się liczyć ze stratą pracy"

Źródło:
tvn24.pl

W czwartek minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski przyznał, że padł ofiarą oszustwa, a jego auto ma podrobiony VIN i "bliźniaka" we Francji. Wspomniany przekręt oszuści stosują od lat, a jego wykrycie nie zawsze może być proste. Jak dochodzi do takich oszustw i co zrobić, by się przed nimi chronić?

Dwa auta, jeden VIN. W jaki sposób oszukano ministra?

Dwa auta, jeden VIN. W jaki sposób oszukano ministra?

Źródło:
tvn24.pl

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, że Polska nie podjęła niezbędnych działań, by wdrożyć unijne przepisy o ochronie sygnalistów. TSUE nałożył na nasz kraj karę finansową. Resort rodziny podkreślił, że wyrok to konsekwencja "zaniedbania rządu PiS", a w Sejmie jest już projekt odpowiedniej ustawy.

Ponad siedem milionów euro kary dla Polski

Ponad siedem milionów euro kary dla Polski

Źródło:
tvn24.pl

Rada nadzorcza PKO BP powołała Michała Sobolewskiego na stanowisko wiceprezesa banku - podał bank w czwartkowym komunikacie giełdowym.

Zmiany w zarządzie największego banku w Polsce. Nowy wiceprezes

Zmiany w zarządzie największego banku w Polsce. Nowy wiceprezes

Źródło:
tvn24.pl

Orlen w piątek uruchomi majówkową promocję na tankowanie. Z obniżek, wynoszących nawet 40 groszy na litrze, będą mogli skorzystać uczestnicy programu lojalnościowego. Będzie obowiązywał limit pojedynczego tankowania w promocyjnej cenie.

Orlen obniży ceny paliw, ale nie dla wszystkich

Orlen obniży ceny paliw, ale nie dla wszystkich

Źródło:
tvn24.pl

Ruszyły rekordowe wypłaty środków z Krajowego Planu Odbudowy - poinformowała w czwartek w mediach społecznościowych ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Najwięcej, bo ponad pół miliarda złotych trafiło na program Czyste Powietrze. "Przyśpieszamy z inwestycjami"- podkreśliła Pełczyńska-Nałęcz.

"Rekordowe wypłaty z KPO". Ministra o pierwszych przelewach

"Rekordowe wypłaty z KPO". Ministra o pierwszych przelewach

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Opóźnienia i odwołane loty to krajobraz, z którym w czwartek mogą się spotkać podróżni na lotniskach w różnych częściach Europy. Powodem jest zapowiedź strajku kontrolerów ruchu lotniczego we Francji. Odwołanie ponad 300 lotów zapowiedziała irlandzka linia lotnicza Ryanair. Utrudnienia dotkną też pasażerów między innymi Polskich Linii Lotniczych LOT, Wizz Aira oraz Air France, którzy planowali podróż do i z Polski.

Duże utrudnienia dla podróżnych. Odwołano też połączenia z i do Polski

Duże utrudnienia dla podróżnych. Odwołano też połączenia z i do Polski

Źródło:
Reuters, tvn24.pl

Daniel Obajtek mówi, że dziękuje Bogu, że już nie jest prezesem Orlenu. - Wytrzymałem w tym piekle 6 lat - podkreśla w rozmowie z serwisem Money, dodając, że naprawdę czuje się "zagrożony". Obajtek odnosi się też do kwestii ogromnych środków utraconych przez Orlen i kandydowania do Parlamentu Europejskiego z list Prawa i Sprawiedliwości.

Obajtek mówi o kierowaniu Orlenem: wytrzymałem w tym piekle 6 lat

Obajtek mówi o kierowaniu Orlenem: wytrzymałem w tym piekle 6 lat

Źródło:
money.pl, tvn24.pl

Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w badaniach technicznych pojazdów. Projekt rozporządzenia w tej sprawie przewiduje, że część z nich będzie mogło być przeprowadzane poza stacją kontroli. Dotyczy to między innymi ciągników rolniczych. Zmiany mają wejść w życie od początku czerwca 2024 roku.

Zmiany w badaniach technicznych. Mają objąć około 2 milionów pojazdów

Zmiany w badaniach technicznych. Mają objąć około 2 milionów pojazdów

Źródło:
tvn24.pl

Czy najważniejsi prokuratorzy Prokuratury Krajowej za czasów Zbigniewa Ziobry celowo kumulowali zaległe urlopy, aby odchodząc z pracy zgarniać ogromne ekwiwalenty za niewykorzystany urlop? - pyta w czwartek "Gazeta Wyborcza". Jak pisze dziennik rekordzista miał zgromadzić 158 dni zaległego urlopu, za który dostał ekwiwalent w wysokości 366,5 tys. zł brutto.

"Potężne ekwiwalenty" za zaległe urlopy dla prokuratorów kojarzonych ze Zbigniewem Ziobro

"Potężne ekwiwalenty" za zaległe urlopy dla prokuratorów kojarzonych ze Zbigniewem Ziobro

Źródło:
PAP

Prezeska Fundacji Grand Press Weronika Mirowska apeluje o ustawowe zmiany, "które odbiorą nadmierną władzę" przewodniczącemu Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Szefem KRRiT jest Maciej Świrski. "Obecny przewodniczący jest człowiekiem pozbawionym umiejętności koncyliacyjnych, kieruje się osobistymi przekonaniami i uprzedzeniami, zarządza kierowaną przez siebie instytucją jednoosobowo i jest pod wpływem polityków partii, której od lat sprzyja" - czytamy w piśmie prezeski Fundacji Grand Press. Mirowska zwróciła się z wnioskiem w sprawie zmian do Rzecznika Praw Obywatelskich Marcina Wiącka. 

"Niekompetentny i pozbawiony dobrej woli urzędnik". Apel o "odebranie nadmiernej władzy"

"Niekompetentny i pozbawiony dobrej woli urzędnik". Apel o "odebranie nadmiernej władzy"

Źródło:
tvn24.pl

Apple straciło koronę największego sprzedawcy smartfonów w Chinach w pierwszym kwartale 2024 roku. Jak wynika z danych firmy badawczej IDC dostawy smartfonów tej firmy spadły o 6,6 procent w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku. Analitycy wskazują, że to wynik intensywnej konkurencji.

Apple spada z pierwszego miejsca na kluczowym rynku

Apple spada z pierwszego miejsca na kluczowym rynku

Źródło:
Reuters

To nie jest tak, że o tu w tym momencie naciskamy guzik enter i już ceny lecą w dół, a mieszkania się pojawiają - powiedział Krzysztof Hetman, minister rozwoju i technologii o wprowadzaniu programu Mieszkanie na start oraz jego potencjalnych efektach na rynek nieruchomości.

"To nie jest tak, że naciskamy guzik enter i już ceny lecą w dół, a mieszkania się pojawiają"

"To nie jest tak, że naciskamy guzik enter i już ceny lecą w dół, a mieszkania się pojawiają"

Źródło:
TVN24

W czwartek 25 kwietnia w Wenecji wprowadzono system rezerwacji wizyt i opłat. Ma on na celu zredukowanie liczby jednodniowych turystów, którzy tworzą tłum i nie zostawiają w mieście większych pieniędzy. Lokalne władze po godzinie 11 poinformowały, że w pierwszym dniu obowiązywania nowych przepisów zarejestrowano około 80 tysięcy gości.

Pierwsi turyści zarejestrowali swoją wizytę. Wenecja liczy chętnych

Pierwsi turyści zarejestrowali swoją wizytę. Wenecja liczy chętnych

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Meta rozczarowała w środę inwestorów prognozami wyższych wydatków i niższych niż oczekiwano przychodów. Efekt to spadek wartości giełdowej spółki o prawie 200 miliardów dolarów i obawy, że rosnące koszty sztucznej inteligencji przewyższą korzyści. Akcje Meta Platforms spadły podczas środowej sesji o ponad 15 procent. Rozczarowującą prognozę przychodów przyćmiła lepsze od oczekiwań wyniki spółki w pierwszym kwartale 2024 roku.

Właściciel Facebooka zaliczył mocny spadek na giełdzie. Inwestorzy rozczarowani perspektywami

Właściciel Facebooka zaliczył mocny spadek na giełdzie. Inwestorzy rozczarowani perspektywami

Źródło:
Reuters, PAP

Wejście Ukrainy do Unii Europejskiej mogłoby stworzyć konieczność zwiększenia budżetu Wspólnoty nawet o 20 procent - powiedział unijny komisarz do spraw budżetu i administracji Johannes Hahn. Scenariusz ten zakładałby utrzymanie pomocy dla rolnictwa i wsparcia strukturalnego w Unii Europejskiej. Zdaniem komisarza jednak "najmniejszym zmartwieniem jest strona finansowa".

Rachunek za akcesję Ukrainy do Unii Europejskiej. "Brzmi to gigantycznie"

Rachunek za akcesję Ukrainy do Unii Europejskiej. "Brzmi to gigantycznie"

Źródło:
PAP

Rada nadzorcza PKP Cargo odwołała prezesa spółki Dariusza Seligę. Na stanowisku czasowo zastąpi go Marcin Wojewódka. Przyczyny tej decyzji nie są jeszcze znane. Według najnowszego raportu spółki, PKP Cargo w 2023 r. osiągnęła zysk netto w kwocie 82,10 mln zł, wobec 148 mln zł w 2022 r.

Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej

Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej

Źródło:
PAP

Joe Biden podpisał ustawę, która może sprawić, że aplikacja TikTok przestanie działać w Stanach Zjednoczonych. Stanie się tak, jeżeli obecny właściciel ByteDance nie sprzeda ją podmiotowi niezwiązanemu z Państwem Środka. Dyrektor generalny TikToka, Shou Zi Chew, zapewniał w filmie opublikowanym po decyzji prezydenta: "Nigdzie się nie wybieramy".

Biden podjął decyzję w sprawie TikToka. Chińczycy odgrażają się: nigdzie się nie wybieramy

Biden podjął decyzję w sprawie TikToka. Chińczycy odgrażają się: nigdzie się nie wybieramy

Aktualizacja:
Źródło:
Reuters