Polskie firmy tną wydatki na reklamę i promocję - donosi "Gazeta Prawna", omawiając raport domu mediowego MPG. Jak wylicza, w I kwartale tego roku banki, firmy motoryzacyjne i komputerowe przeznaczyły na ten cel o 160 mln zł mniej niż rok temu. Powód jest jeden: kryzys.
Jedyna branża, która nie obcięła budżetów na reklamę, jest farmacja. Skutkiem cięć jest zmniejszenie się rynku polskiego reklamowego do 1,65 mld zł - o 8,8 procent mniej niż rok temu.
MPG zapowiada, że cały rok zamknie się jeszcze większym, 10-procentowym spadkiem. Jak przypomina "Gazeta Prawna", wcześniej CR Media Consulting szacował, że wartość rynku zmniejszy się o około 5 proc., a dom mediowy Zenith Optimedia Polska - że wydatki spadną o 0,7 proc.
- Nasza prognoza powstała jednak przy założeniu, że nie zmieni się do końca roku obecnie panująca sytuacja na rynku tj., zniżkowania rynku z pewną niepewnością co do kierunku przyszłych trendów w gospodarce - tłumaczy gazecie prezes MPG Jacek Dzięcielak.
Papier się zwija...
Najbardziej na spadku ucierpiała prasa. Według danych MPG, reklamodawcy wydatki na reklamę w gazetach zmniejszyli aż o 18,7 proc. Tylko nieco mniej wydali w kolorowych magazynach - nakłady reklamowe spadły o 16,6 proc.
Wydatki na reklamę zewnętrzną zmniejszyły się o 8 proc., o 6,8 proc. na radio, a o 6,2 proc. - w telewizjach. Najmniej straciło kino, gdzie wydatki spadły zaledwie o 0,1 proc.
...a internet rozwija
Jedynym medium, którego przychody z reklamy zwiększały się, jest internet. Według danych MPG wydatki na reklamę w Sieci wzrosły o 7 proc. "Gazeta Prawna" zauważa, że to i tak zaskakująco niski wynik, bowiem najwięksi gracze internetowi szacują wzrost przychodów w I kwartale na około 20 procent.
Najbardziej ścięła wydatki branża komputerowa i audio
Według wyliczeń autorów opracowania, największych ograniczenia wydatków reklamowych dokonali producenci i dystrybutorzy komputerów i sprzętu audio-video: aż 25,8 proc. w stosunku do roku 2008.
Banki i instytucje finansowe oraz motoryzacja ścięły swe wydatki o nieco ponad 22 procent. O 19,2 proc. mniej na reklamę wydały branża odzieżowa i obuwnicza, a o 18,4 proc. — media, książki, CD i DVD.
Najmniej - o pół procenta - ograniczyła reklamą branża turystyczna.
Źródło: Gazeta Prawna
Źródło zdjęcia głównego: TVN24