Reklam mniej, ale tylko odrobinę: w I kwartale 2009 roku łączne wpływy reklamowe polskich mediów spadły o 0,76 proc. - do 3,9 mld zł, w porównaniu z takim samym okresem 2008 roku - podał Presserwis na podstawie danych z Expert Monitora. Jednak wyraźne są zmiany w podziale reklamowego tortu.
Expert Monitor zsumował łączne wpływy reklamowe telewizji, radia, dzienników i magazynów - według danych cennikowych. W porównaniu z I kwartałem 2008 roku najwięcej straciły dzienniki - 14,1 proc. (ich wpływy reklamowe spadły do 583 mln zł) i magazyny - spadek o 6,2 proc. do 530 mln zł.
Wpływy reklamowe radia wzrosły o 0,9 proc. do 465 mln zł, a telewizji wzrosły o 4,4 proc. do 2,36 mld zł.
TVN na topie
Spośród stacji telewizyjnych najwięcej zarobił TVN (528 mln zł, wzrost o 6,7 proc.), a następnie Polsat (464 mln zł, spadek o 16,7 proc.), TVP 1 (382 mln zł, wzrost o 21,3 proc.), TVP 2 (264 mln zł, wzrost o 26,3 proc.) i Viva Polska (75 mln zł).
Wśród dzienników największe wpływy odnotowały: "Gazeta Wyborcza" (196 mln zł, spadek o 22,5 proc.), "Polska" (69 mln zł, spadek o 8,9 proc.), "Fakt" (42 mln zł, spadek o 0,5 proc.), "Rzeczpospolita" (37 mln zł, spadek o 16 proc.) i "Dziennik" (30 mln zł, spadek o 37,7 proc.).
Radio sobie radzi
Wśród nadawców radiowych największe wpływy reklamowe miał Eurozet (131 mln zł, spadek o 1,5 proc.), a następnie: Broker FM (113 mln zł, spadek o 0,7 proc.), Grupa Radiowa Time (104 mln zł, wzrost o 6,1 proc.), Agora SA (59 mln zł, wzrost o 18 proc.) i Polskie Radio SA (32 mln zł, spadek o ok. 18 proc.).
Z kolei spośród czasopism najwięcej zarobiły: "Tele Tydzień" (21 mln zł, spadek o 16 proc.), "Newsweek Polska" (20 mln zł, spadek o 16,7 proc.), "Polityka" (17 mln zł, spadek o 26 proc.), "Viva!" (16 mln zł, spadek o 6,3 proc.) i "Wprost" (15 mln zł, spadek o 33,6 proc.)
Wszystkie kwoty to dane cennikowe netto, czyli liczone bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu