Wydatki na reklamę w polskim internecie po raz pierwszy w historii przekroczyły w zeszłym roku miliard złotych - wynika z wyliczeń Internet Advertising Bureau (IAB) i PricewaterhouseCoopers (PwC), o których pisze "Rzeczpospolita". To aż o 58 proc. więcej niż rok wcześniej.
Polskie firmy w 2008 roku firmy wydały na reklamę w Internecie w Polsce 1,174 mld zł brutto. Według Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB, w tym roku wydatki wciąż będą się zwiększać, choć wolniej niż w latach poprzednich. – Jesteśmy dobrej myśli i liczymy na kilkunastoprocentowy wzrost – mówi “Rz”.
Mali gonią dużych
A tegoroczny wzrost ma być w głównej mierze zasługą małych i średnich firm. – Duże utrzymują budżety bez zmian lub trochę je zmniejszają. Zauważalny jest natomiast coraz większy udział średnich i mniejszych firm w wydatkach reklamowych w sieci – dodaje Sobolewski. Podkreśla jednak, że najwięcej na reklamę wydadzą giganci z branż: finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacji. Tylko 3 proc. wydatków będzie pochodzić od firm z sektora żywności.
Sieć kryzysoodporna
Internet jest jedynym medium w Polsce, którego przychody z reklam mają w tym roku rosnąć. Według szacunków domu mediowego ZenithOptimedia rynek reklamy internetowej urośnie w tym roku o 21 proc., do 896 mln zł. CR Media Consulting szacuje wzrost na 16 proc., a analitycy DM Millennium przewidują skok o 15 proc. zarówno w tym, jak i w przyszłym roku. I choć kolejne prognozy rozwoju rynku są obniżane, reklama internetowa w Polsce i tak cierpi z powodu kryzysu mniej niż za oceanem. Według najnowszych prognoz IDC wydatki na reklamę w sieci w USA w pierwszym kwartale 2009 roku mogą się skurczyć o 5 proc. rok do roku.
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu