Spółka Gremi Media, należąca do krakowskiego przedsiębiorcy Grzegorza Hajdarowicza, przejmie spółkę Mecom Poland Holdings S.A. Ta firma posiada z kolei 51 proc. akcji firmy Presspublica, wydającej m.in. dziennik "Rzeczpospolita".
Gremi Media zapłaci za Mecom 80 mln zł. Transakcja zostanie zamknięta, gdy zgodzi się na to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Presspublica poza dziennikiem "Rzeczpospolita" wydaje też tygodnik "Uważam Rze" (sprzedaż na poziomie 130 tys. egz.) oraz "Gazetę Giełdy Parkiet" (sprzedaż około 9 tys.). Jest też właścicielem portalu internetowego www.rp.pl. Przychody grupy Presspublica sp. z o.o. wyniosły w 2010 roku 220,9 mln zł, a zysk netto 8,1 mln złotych.
Według Instytutu Monitorowania Mediów "Rzeczpospolita" była najczęściej cytowanym medium w Polsce w 2007 i 2008. jej nakład wynosi obecnie ok. 160 tys. egzemplarzy. W kwietniu 2011 r. (to ostatnie dostępne dane) średnia sprzedaż "Rz" wynosiła 134 637 egzemplarzy, co dało jej czwarte miejsce wśród gazet codziennych w Polsce.
Wrócił z "Przekrojem" do Krakowa
Grzegorz Hajdarowicz jest m.in. współzałożycielem spółki Gremi, która dziś jako Krakowskie Centrum Inwestycyjne zajmuje się m. in. inwestycjami w sektorze nieruchomości oraz zakupem i restrukturyzacją przedsiębiorstw oraz inwestycją w branżę filmową.
W sierpniu 2009 roku biznesmen kupił tygodnik "Przekrój". Później zrestrukturyzował i przeniósł jego redakcję do Krakowa (tam po wojnie tytuł rozpoczął swe istnienie). Forsuje też płatny dostęp do treści w internecie: zarówno "Przekrój", jak i należący do Hajdarowicza miesięcznik "Sukces" mają rozbudowane witryny internetowe, dostępne jednak tylko po wykupieniu abonamentu.
Ma zbudować najnowocześniejszy koncern medialny
Grzegorz Hajdarowicz tłumaczy, że kupno Presspubliki jest elementem ogłoszonej ponad rok temu strategii rozwoju jego firmy. Jak podkreślił nabywca w komunikacie, "dziennik 'Rzeczpospolita' to nie tylko jeden z liderów prasy codziennej w Polsce. To przede wszystkim gazeta opiniotwórcza, od której dzień zaczyna większość szefów firm, menadżerów czy polityków".
- Z udziałem NFI Jupiter zamierzamy stworzyć znaczącą na polskim rynku grupę medialną. W oparciu o posiadane przez nas tytuły prasowe będziemy rozwijać grupę w kierunku najnowocześniejszego w Polsce koncernu medialnego wykorzystującego w swoim działaniu zaawansowane technologie. Koncepcja ta była opracowywana w grupie już od kilku lat i jest konsekwentnie realizowana" - zapowiedział Hajdarowicz.
- Jestem przekonany, że wykorzystując ogromny potencjał najbardziej prestiżowych w Polsce tytułów prasowych cenionych od lat przez Polaków stworzymy najnowocześniejszy w tej części Europy koncern medialny notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych - dodał.
Źródło: PAP