Już niedługo loty krajowe z warszawskiego lotniska Okęcie zostaną przeniesione do nowego Terminala 2. A co za tym idzie i tak już drogie przeloty na trasach krajowych będą jeszcze droższe. Czy samolot przegra z pociągiem?
Przeniesienie nastąpi prawdopodobnie 8 maja. - Pasażer lecący z Warszawy do Niemiec czy Francji będzie dokładnie tak samo odprawiany, jak pasażer lecący do Wrocławia, czy do Krakowa - wyjaśnia Michał Marzec, prezes Polskich Portów Lotniczych.
Podwyżki z konsekwencjami
Jednak zmiana będzie miała swoje konsekwencje finansowe. Spółka LOT, która realizuje krajowe przeloty pod szyldem Eurolotu zapowiada, że podniesie ceny biletów, ponieważ opłata pasażerska na nowym terminalu jest o 36 zł wyższa, niż na dotychczasowym krajowym.
Z kolei ceny połączeń krajowych od lat zależne są od monopolisty Eurolotu i sięgają nawet 600 zł. Jednak na drogie bilety odpowiedział rynek. Bardziej w tej chwili opłaca się skorzystać z komunikacji lądowej np. kolejowej. Widać to już na trasach Kraków-Śląsk i Kraków-Poznać, gdzie samoloty krajowe przegrywają cenowo z pociągami.
- Wracam pociągiem. To pewna niedogodność, ale zdaję sobie sprawę z tego że tak musi być, ponieważ często zdarza się, że na samolotem leci pięć czy sześć osób - mówi Przemek Janiulek, pasażer z Katowic.
Trudny rynek
Od czterech lat liczba przewiezionych pasażerów krajowych waha się od ponad 800 tysięcy do ponad miliona przewiezionych pasażerów w 2007 roku. 99 procent tego rynku należy do Eurolotu.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES