- Od co najmniej 10 lat powtarzają się te same uwagi dotyczące sposobu na wzrost konkurencyjności polskiej gospodarki. Z tego na razie niewiele wynika - powiedział w TVN24 Biznes i Świat Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu.
Jankowiak skomentował pakiet zmian na rzecz przedsiębiorczości, który zaproponował w poniedziałek prezydent Bronisław Komorowski. Prezydent ogłosił propozycje na otwarciu konferencji "Gospodarka konkurencyjnej Polski: Rekomendacje reform" poświęconej raportowi OECD. Patronem wydarzenia była stacja TVN24 Biznes i Świat.
Lepsze wykorzystanie tego, co jest
Według Jankowiaka działania, które trzeba podjąć dla zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki "to nie jest problem odkrycia jakichś nowych instrumentów". - Wydaje mi się, że pilną sprawą jest stworzenie jakiegoś decyzyjnego centrum w sprawie gospodarki. To z czym mamy do czynienia w tej chwili to z pewnością nie jest centrum decyzyjne. Ranga instytucji jaką jest ministerstwo gospodarki nie odpowiada tytułowi jaki jest w tej instytucji i nie ma w związku z tym przełożenia na żadne akty wykonawcze, które wpisywałyby się w szerszą strategię wzrostu konkurencyjności gospodarki - ocenił ekonomista. I dodał: - Ministerstwo samo w sobie też produkuje bardzo dużo dokumentów, które mówią o tym gdzie i co trzeba zrobić, ale nic z tego nie wynika - zaznaczył.
Minister gospodarki
Według Janusza Jankowiaka "powinno wystarczyć rozważenie takiego rozwiazania, w którym ranga ministra gospodarki jest wysoka". - W tej chwili nie ma potrzeby, żeby minister finansów był wicepremierem. Ten etap mamy już za sobą, ale wydaje mi się, że zdecydowanie potrzebne jest stworzenie mocnej pozycji dla kogoś, kto odpowiada z kwestie gospodarki - ocenił. - To nie jest kwestia tytułu, a wagi w samym rządzie. Na kogo i dlaczego dedykuje się określone zadania. Wicepremier Piechociński nie ma za zadanie postawić przed rządem pakietu rozwiązań, które w krótkim czasie podniosłyby konkurencyjność gospodarki. Nic mi na ten temat nie wiadomo - dodał. Według Jankowiaka "problem polega też na tym, że te małe i średnie firmy, które są trzonem polskiej gospodarki są dosyć mało innowacyjne". - Wielkość i ich sposób działania nastawiony jest na przetrwanie na rynku. Zapewnieni właścicielom bądź rodzinie źródeł utrzymania. Tam nie ma mowy o tym, żeby inwestować w jakieś szalone innowacje. Mowa jest o tym, żeby zwiększyć bieżącą konsumpcję - powiedział Jankowiak. Jego zdaniem "umocnienie tych małych i średnich przedsiębiorstw nie polega wyłącznie na możliwości łatwiejszego zakładania takiej firmy". - To powinna być cała paleta rozwiązań, które zachęcają do tego, żeby ta firma się rozwijała w miarę upływu czasu - podkreślił.
Autor: mn//gry / Źródło: TVN24 Biznes i Świat
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Biznes i Świat