PKP negocjują z Alstomem, jak rozwiązać sprawę kar umownych, naliczanych przez spółkę za brak pociągów Pendolino z odpowiednią homologacją. Jak nieoficjalnie dowiedział się reporter TVN24 Biznes i Świat Dominik Cierpioł, wśród propozycji złożonych Alstomowi jest inny niż przelew odpowiedniej kwoty sposób rozliczenia kary, np. w formie gwarancji bankowej. Zgodnie z prawem PKP nie może bowiem całkowicie zrezygnować z kar.
Z informacji reportera TVN24 Biznes i Świat wynika, że spółka analizuje różne rozwiązania rozliczenia kary
Jak poinformowała TVN24 Biznes i Świat rzecznika PKP Intercity Zuzanna Szopowska, w obecnej chwili kary naliczone Alstomowi wynoszą 15 mln euro. W Polsce jest już 13 z zaplanowanych 20 pociągów Pendolino.
Szopowska poinformowała też, że jeśli we wrześnie Urząd Transportu Kolejowego wyda odpowiednią homologacją dla Pendolino, w grudniu składy wyjadą na tory.
Urząd poinformował TVN24 Biznes i Świat, że wciąż pracuje nad wnioskiem Alstomu ws. homologacji. Walka o homologacje Na początku lipca firma Alstom złożyła wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o dopuszczenie do eksploatacji pociągów Pendolino. Dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce Nicolas Halamek informował wtedy, że koncern złożył wniosek o homologację Pendolino z maksymalną prędkością 250 km/h. Wniosek dotyczy zgodności taboru z systemem SHP oraz ERTMS. PKP Intercity zaproponowało Alstomowi dokonanie "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2. Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2. Składa się on z podsystemu ETCS, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Drugą częścią ERTMS 2 jest cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. ERTMS 1 różni się od systemu ERTMS 2 tym, że obejmuje jedynie podsystem ETCS, bez podsystemu GSM-R. Alstom zapewnia, że pociągi Pendolino wyposażone są we wszystkie urządzenia niezbędne do komunikowania się z infrastrukturą przytorową. Zdaniem koncernu, Intercity nie przekazało niezbędnych parametrów, które są konieczne do przeprowadzenia testów na system sterowania ruchu ERTMS 2. W Polsce działa certyfikowany przez UTK system ERTMS 1, który pozwala na poruszanie się pociągów powyżej 160 km/h. Zajmująca się infrastrukturą kolejową w Polsce spółka PKP PLK informowała na początku lipca, że od połowy czerwca testuje system ERTMS 2. Kary umowne PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. Mają one być włączone do siatki połączeń od 14 grudnia br. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. PKP Intercity zgodnie z kontraktem zaczęło naliczać kary umowne firmie Alstom i obie strony prowadzą negocjacje w tej sprawie. Intercity proponowało koncernowi, aby kwestią kar zajął się sąd arbitrażowy. Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
Autor: Dominik Cierpioł/mn//gry / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvn24