PSA Peugeot Citroen porozumiał się z chińskim koncernem samochodowym Dongfeng oraz francuskim rządem w sprawie planu ratunkowego dla francuskiego producenta samochodów. Nowe akcje PSA, warte 3 mld euro, przejmą Chiczyńczy do spółki z francuskim państwowym udziałowcem, co pozwoli na uratowanie tej 120-letniej firmy od bankructwa.
Rada nadzorcza Peugeot Citroen poinformowała o podwyższeniu kapitału spółki: chiński udziałowiec i rząd francuski będą miały udziały mniejszościowe, ale rodzina Peugeot nie będzie już miała decydującego głosu w PSA.
Decyzję francuskiego koncernu potwierdzili minister finansów Pierre’a Moscovici i minister przemysłu Arnauda Montebourg. Po komunikacie PSA dotyczącym planów podpisania umowy, która osłabiłaby obecnych udziałowców, notowania spółki na giełdzie spadły o 11 proc.
Wejście Chińczyków do Peugeota nie jest zaskoczeniem. Dongfeng już od 22 lat współpracuje z francuskim producentem samochodów.
Rodzina Peugeot na boczny tor
- Taka operacja wykreuje trzech głównych akcjonariuszy występujących wobec siebie w konflikcie interesów - uważa Florent Couvreur, ekspert firmy maklerskiej CM-CIC Securities, cytowany przez Reutersa.
Rodzina Peugeota nalegała na inny scenariusz, wedle którego miejsce francuskiego rządu zajęłaby zwiększona emisja rynkowa, co potencjalnie pozwoliłoby rodzinie pozostać największym udziałowcem.
Francuscy ministrowie, którzy po pakiecie ratunkowym z 2012 roku zyskali prawo głosu w zarządzie PSA, nie zgodzili się na taką decyzję. Koncern poinformował, że ma nadzieję podać informację o zawarciu umowy 19 lutego wraz z ogłoszeniem całorocznych wyników, dodając, że bada też "inne scenariusze zwiększenia kapitału". - Firma nie może dać żadnych gwarancji, co do wyniku projektu – poinformował Peugeot.
Spadek w Europie, wzrost w Ameryce
W 2013 roku PSA Peugeot Citroen zanotował na światowym rynku spadek sprzedaży o 4,6 proc. w porównaniu do 2012 r. W samej Europie spadek ten wyniósł 7,3 proc. Na tym rynku koncern sprzedaje połowę swoich samochodów.
Jeszcze większy spadek Francuzi zanotowali na rosyjskim rynku. Stara w sprzedaży wyniosła tam w 2013 roku aż 22 proc. w stosunku do 2012 roku. Na plusie koncern wyszedł w Ameryce Łacińskiej i Chinach, gdzie sprzedaż wzrosła o 26 proc. do 557 tysięcy pojazdów.
Autor: tryb/klim/ / Źródło: Reuters
Źródło zdjęcia głównego: TVN24