Najbardziej konkurencyjne branże polskiej gospodarki to tekstylna, motoryzacyjna, metalowa i meblarska - wynika z raportu przygotowanego przez bank DnB Nord i firmę doradczą Deloitte. Polski przemysł jest konkurencyjny w Europie dzięki wydajności i jakości produkcji, zagrożeniem dla niego są rosnące ceny energii - podkreślają eksperci.
Z raportu "Kierunki 2014. Made in Poland" wynika, że nasze firmy są konkurencyjne dzięki wydajności produkcji, jakości wyrobów i utrzymania na niskim poziomie kosztów pracy. Szczególnie widać to w branżach nastawionych na rynki zagraniczne, głównie niemiecki.
Według prezesa DNB Bank Polska Artura Tomaszewskiego, obok przemysłu motoryzacyjnego najbardziej konkurencyjne polskie sektory związane są z wyrobami metalowymi, urządzeniami elektrycznymi, przemysłem tekstylnym oraz meblarskim, a najmniej z branżami: skórzaną, energetyczną, wodną czy poligrafią. W opinii prezesa DNB Bank Polska, polscy producenci mogą być konkurencyjni w UE przez najbliższe lata, pod warunkiem utrzymania m.in. efektywnej produkcji i niskich kosztów pracy.
Postawić na edukację
Członek zarządu Deloitte Business Consulting Rafał Antczak zwrócił uwagę, że duże znaczenie dla przemysłu mają jednak ceny i stabilność dostaw energii. Podkreślił, że w Polsce ceny energii elektrycznej są zbliżone do unijnych, a dla dużych jej odbiorców nawet wyższe niż w Niemczech. A - jak zaznaczył - Polska konkuruje na niemieckim rynku nie tylko jakością produktów, ale też ich ceną.
Antczak zaznaczył, że Polska zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem dostępności kredytów dla firm, a dopiero 137. miejsce, jeśli chodzi o dostęp do sieci elektrycznej.
Zwrócił ponadto uwagę, że w obszarze edukacji, która przecież stanowi podstawę rozwoju, sytuacja też nie wygląda najlepiej. Ocenił, że edukacja podstawowa jest na dobrym poziomie, kuleje natomiast wyższe szkolnictwo. Według niego narzekanie na firmy, które wolą kupować patenty i technologie za granicą, jest niezasadne, jeśli nie ma się własnych dobrych naukowców.
Zauważył, że uniwersytety w Polsce wymagają reformy, a nie pieniędzy od firm i podatników.
Autor: tryb//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Fiat Auto Poland