Ford oficjalnie potwierdza, że prowadzi rozmowy o sprzedaży marki Volvo, nie ujawnia jednak potencjalnych nabywców. Nieoficjalne informacje ze Szwecji mówią, że zainteresowanie nabyciem legendarnej marki są firmy chińskie.
Po największej rocznej stracie, jaką Ford zanotował w 2008 roku sprzedał on już dwie należące do niego brytyjskie marki - Jaguar i Land Rover za łączną sumę 2,3 miliarda dolarów. Nabywcą był indyjski koncern Tata - ten sam, który właśnie wprowadza na rynek najtańsze auto świata, Tata Nano.
Wśród potencjalnych nabywców Volvo wymieniane są chińscy producenci samochodów - Chery Automobile, Dongfeng Motor Group i Chongqing Changan Automobile.
Volvo w ostatnim kwartale 2008 roku przyniosło stratę 736 milionów dolarów, podczas gdy cały koncern Forda stracił 14,6 miliarda dolarów.
Ford najbardziej ucierpiał na amerykańskim rynku, dotkniętym gwałtownym spadkiem sprzedaży w związku z kryzysem finansowym. Podobne kłopoty przezywają tam jego dwaj główni konkurenci - General Motors i Chrysler. Ford przyjął jednak odmienną strategię przetrwania i nie korzysta z rządowego wsparcia. Obaj konkurenci otrzymali natomiast dotąd 17,4 miliarda dolarów ze środków publicznych.
Natomiast Volvo i Saab skorzystały ze wsparcia szwedzkiego rządu w wysokości 28 miliardów koron, czyli równowartości 3,5 miliarda dolarów. Saab należy do General Motors, które także rozmawia o jego sprzedaży.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: volvo.com