Ruszył sezon wymiany opon na zimowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi, by zadbać o odpowiednie ogumienie, dostosowane do warunków atmosferycznych. Jak przypomniano, od kilku miesięcy obowiązują nowe etykiety informacyjne na oponach.
W efekcie unijnego rozporządzenia od 1 maja br. zmieniło się oznakowanie opon. Oznacza to, że od tego momentu produkty wprowadzane na rynek powinny posiadać nowe etykiety. Nowością jest zmniejszenie liczby klas do pięciu (od A do E).
Z czasem z rynku znikną więc opony z najgorszymi parametrami, czyli te, które posiadały klasy F i G.
"Pojawiły się również nowe piktogramy, które określają dostosowanie opon do ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Pokazują zatem możliwość ich użycia w różnych warunkach zimowych. Nowa etykieta nadal utrzymuje te same trzy klasyfikacje, co poprzednio: efektywność paliwową, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu" - wyjaśnił UOKiK.
Wymiana opon na zimowe
Zdaniem prezesa Urzędu Tomasza Chróstnego "dzięki nowym informacjom na etykietach, kierowcy będą mogli dokonać bardziej świadomego wyboru opon i lepiej dostosować je do oczekiwanych warunków jazdy". "Konsumenci zyskają większy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną swojego samochodu. Przed zimą zwróćmy szczególną uwagę na dodatkowe oznaczenia, które informują o przyczepności samochodu na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni" - wskazał, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK.
Prezes UOKiK zachęca również do wyboru opon charakteryzujących się niskim poziomem hałasu oraz takich, które obniżają zużycie paliwa.
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zwracał uwagę w niedawnym komunikacie, że oprócz odpowiedniego ogumienia należy również pamiętać o prawidłowym ciśnieniu. Według organizacji, ciśnienie w oponach powinno się kontrolować minimum raz w miesiącu.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock