Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w środę oddała do użytku zachodnią jezdnię autostrady A1 na styku województw śląskiego i łódzkiego. Chodzi o 7-kilometrowy fragment między Radomskiem a granicą województwa śląskiego i kolejne 6 kilometrów od granicy województwa łódzkiego w stronę Częstochowy.
GDDKiA wskazała, że oddanie do dyspozycji kierowców zachodniej jezdni autostrady A1 na tym odcinku oznacza, że wszyscy jadący na południe kraju, po minięciu węzła Radomsko, będą mieli do dyspozycji 13-kilometrowy odcinek jezdni z trzema pasami ruchu.
A1 z trzema pasami - ograniczenia prędkości
Rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak zastrzegł jednak, że "udostępnienie jezdni nie oznacza zakończenia budowy autostrady".
Na udostępnionej do ruchu jezdni autostrady - w kierunku południowym - będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 100 km/h. Jadący w przeciwnym, północnym kierunku, nadal będą mogli poruszać się dwoma pasami ruchu, ponieważ w dalszym ciągu kontynuowane są tu prace budowlane. W związku z tym będzie tam obowiązywało ograniczenie prędkości do 70 km/h.
Prusak wyjaśnił, że pozostałe dwa z tymczasowych czterech pasów na jezdni wschodniej będą wykorzystywane przez wykonawcę do kontynuacji prac. Na jezdni zachodniej dostępne są docelowe trzy pasy ruchu.
GDDKiA zapowiedziała, że jeszcze w listopadzie br. kierowcy pojadą całą szerokością jezdni wschodniej, w kierunku Gdańska, na 12-kilometrowym odcinku Tuszyn - Piotrków Trybunalski Zachód.
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa
Trwająca budowa autostrady A1 między Tuszynem w województwie łódzkim i Częstochową podzielona jest na pięć części, z których cztery o łącznej długości 64 km przebiegają przez województwo łódzkie, a jedna przez województwo śląskie - 16,9 km.
Fragment "A" (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto realizuje konsorcjum firm Budimex-Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto budują odcinek "C" (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek "D" (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykonuje firma PUT Intercor.
Najpóźniej ma powstać odcinek "B" między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km), który za 857 mln zł brutto realizuje firma Mirbud. Odcinek "E" od granicy województwa łódzkiego do węzła Częstochowa Północ (16,9 km) za 597 mln zł brutto wykonuje Polaqua.
Całkowita długość budowanej na terenie obu województw autostrady liczy 81 km. Ma być ona gotowa na przełomie 2022 i 2023 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA