Odcinek trasy ekspresowej S61 Wysokie-Raczki o długości 20 kilometrów został w poniedziałek udostępniony kierowcom. Nowa droga łącząca województwa warmińsko-mazurskie i podlaskie, będąca częścią Via Baltica, kosztowała 484 miliony złotych.
Via Baltica - otwarcie odcinka S61
W ramach inwestycji wbudowano drogę ekspresową o przekroju dwujezdniowym. Wyremontowano także drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Ponadto powstało m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Kalinowo.
- To kolejny fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który przekazujemy w tym roku kierowcom do użytkowania. Otwarcie tego 20-kilometrowego odcinka drogi S61 jest istotne nie tylko z punktu widzenia Polski, ale i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Obraliśmy sobie za cel, że zbudujemy międzynarodową trasę, która bezpośrednio połączy północ i południe Europy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Droga ekspresowa S61, łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
- Dzisiaj nasi drogowcy budują drogi nowoczesne, o olbrzymim potencjale technologicznym, drogi, które spełniają oczekiwania XXI wieku – dodał minister Adamczyk.
Odcinki S61
Od sierpnia 2021 roku kierowcy mogą także korzystać z odcinków S61 na północ od Łomży: Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn. Do czasu zakończenia budowy kolejnych dwóch odcinków S61 Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe - Wysokie ruch tranzytowy z węzła Raczki będzie kierowany tak jak dotychczas, czyli drogą krajową nr 8 w kierunku Augustowa.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odcinek Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu CEF "Łącząc Europę". Wartość dofinansowania z UE to 379,5 mln euro i obejmuje sześć zadań w ramach projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock