Koncern motoryzacyjny Stellantis, właściciel marek takich jak Jeep, Chrysler i Fiat, poniósł 300 milionów euro strat z powodu ceł wprowadzonych przez Donalda Trumpa - podała firma. Wyjaśniła, że nowe taryfy zakłóciły handel i doprowadziły do ograniczenia produkcji - poinformował portal BBC.
Stellantis zarządza 14 markami samochodowymi, w tym Alfa Romeo, Maserati, Citroen, Chrysler i Dodge. Jak podano, w okresie od kwietnia do czerwca 2025 roku dostawy firmy do Ameryki Północnej spadły o 25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku, co częściowo wynikało z wpływu ceł.
Stellantis podał dane
Według wstępnych danych za pierwszą połowę 2025 roku całkowita sprzedaż Stellantisa zmniejszyła się o 10 proc. Firma prognozuje przychody na poziomie 4,3 miliarda euro za ten okres, przy stracie netto wynoszącej 2,3 miliarda euro, w której uwzględniono skutki ceł.
Stellantis posiada zakłady produkcyjne w USA, ale produkuje również pojazdy w Wielkiej Brytanii, Europie, Kanadzie, Meksyku i Ameryce Południowej.
Nie tylko Stellantis zmaga się z konsekwencjami ceł Trumpa. W czerwcu JLR (wcześniej Jaguar Land Rover) obniżył prognozy zysków po czasowym wstrzymaniu eksportu do USA w kwietniu. Dostawy wznowiono w maju po osiągnięciu porozumienia z Wielką Brytanią. W zeszłym tygodniu JLR ogłosił redukcję nawet 500 stanowisk kierowniczych w Wielkiej Brytanii z powodu presji na sprzedaż wywołanej cłami.
Cła Trumpa uderzają w branżę
Od kwietnia 2025 roku samochody importowane do USA objęte są 25-procentowym cłem. Decyzja Trumpa zagroziła globalnemu handlowi motoryzacyjnemu i łańcuchom dostaw, zmuszając niektórych producentów, w tym JLR, do czasowego zawieszenia eksportu.
Wprowadzając taryfy na samochody, Trump twierdził, że pobudzą one amerykański przemysł motoryzacyjny, ale już w ciągu miesiąca złagodził taryfy na zagraniczne części samochodowe.
W maju Wielka Brytania wynegocjowała z Białym Domem obniżenie ceł na samochody do 10 proc. dla maksymalnie 100 tysięcy pojazdów, co wciąż jest znacznie wyższym obciążeniem niż wcześniejsza taryfa wynosząca 2,5 proc.
Inne kraje nadal prowadzą negocjacje z USA. Trump zagroził niedawno podniesieniem ceł na Unię Europejską i Meksyk, jeśli te podejmą działania odwetowe.
Według platformy motoryzacyjnej F&I Tools, w 2024 roku największymi producentami samochodów na świecie byli: Toyota (11 011 375 sprzedanych aut), Volkswagen (9 037 425 aut) oraz Hyundai Kia (7 231 248 aut). Stellantis był na piątym miejscu (5 525 875).
Źródło: BBC, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA/BONNIE CASH / POOL