Zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym - to jedna ze zmian w przepisach, które proponuje ministerstwo infrastruktury.
Projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami - został 31 stycznia 2020 roku skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.
- Ustawa (...) przewiduje szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć - jest to priorytet polskiego rządu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ochrona pieszego
By zwiększyć ochronę pieszego, nałożone zostaną na kierującego pojazdem dodatkowe obowiązki. Jak czytamy w komunikacie, kierowca "będzie zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię nie tylko dla pieszych znajdujących się już na przejściu dla pieszych, ale również tych, którzy wchodzą na przejście".
Zatem wedle nowych przepisów, kierujący pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, będzie musiał:
- zachować szczególną ostrożność,
- ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych,
- zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego,
- ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na nim.
Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko.
Zatrzymywanie prawa jazdy
Projekt zawiera również regulacje mające na celu ograniczenie przypadków rażącego przekraczania dopuszczalnej prędkości. Według nowych przepisów przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h, zarówno w obszarze zabudowanym jak i poza nim, będzie skutkowało zatrzymywaniem prawa jazdy.
50 km/h całą dobę
Obniżenie prędkości pojazdów w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 km/h ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych jako niechronionych uczestników ruchu drogowego - wyjaśnia ministerstwo infrastruktury.
"Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych. Ponad 95 proc. pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h" - tłumaczy MI.
Jak informuje resort, obecnie Polska jest jedynym krajem w UE, który nadal dopuszcza jazdę z prędkością 60 km/h w obszarze zabudowanym.
Wejście w życie nowych przepisów zaplanowano na 1 lipca 2020 r.
Autor: kris / Źródło: tvn24bis.pl