Coraz więcej Polaków wybiera opony całoroczne - posiada je 15 procent kierowców. Takie opony warto sprawdzić przed sezonem zimowym. Najważniejsza jest zasada 3xP - porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie - wskazuje Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Opony całoroczne i ich serwis
- Pojedź do profesjonalnego serwisu, gdzie sprawdzą, czy koła są dalej dobrze wyważone. Jeśli czujesz wibracje na kierownicy - to układ zawieszenia, mocowanie silnika i układ kierowniczy czują to jeszcze bardziej. Jeśli widzisz, że ciśnienie spada bardziej, niż wynika to z pogody, to albo jest nieszczelność między oponą a rantami felgi, albo zaworek jest uszkodzony, albo masz przebitą oponę. (...) Temperatura spada, więc zmniejsza się ciśnienie - koniecznie dopompuj - mówi cytowany w komunikacie Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Dodaje, że "to ostatnie dotyczy oczywiście też tych wszystkich z nas, którzy wymieniali opony na zimowe w październiku przy temperaturach 7-10 stopni Celsjusza". - Teraz są 1-3 stopnie, a za chwilę będzie jeszcze zimniej. Więc jeśli przy +10 stopniach mieliście prawidłowe ciśnienie w kołach, to teraz będzie zbyt niskie i trzeba je dopompować. Inaczej droga hamowania i hałas opon się zwiększa, a przyczepność i odporność na poślizgi zmniejsza - tłumaczy Sarnecki.
Uwaga na opony używane
PZPO zaznacza, że opony mogą uratować nam życie w trudnej sytuacji na drodze. A właściwie dobrane, dobrej jakości opony mogą nam skrócić drogę hamowania nawet od kilku do kilkunastu metrów.
Związek dodaje, że "porządne opony to opony nieużywane, przynajmniej dobrej jakości, zapewniające odpowiednią przyczepność, drogę hamowania i odporność na aquaplaning". PZPO przypomina również, że "gwarancja na opony renomowanych producentów jest od daty zakupu, a nie produkcji".
"Najważniejsze jest jednak to, by absolutnie nie kupować opon używanych - nigdy nie wiadomo, jaką mają historię i uszkodzenia warstw wewnętrznych, których nie widać 'na oko'. Nie warto tak ryzykować dla niewielkiej oszczędności - w końcu opony mają nam służyć kilka lat" - czytamy w komunikacie.
- Jeśli masz opony całoroczne zwróć uwagę na symbol płatka śniegu na tle góry (symbol alpejski). Oznacza on homologację zimową, którą posiadają wszystkie dobre opony całoroczne – a więc potwierdzenie, że takiego ogumienia można używać zimą w krajach, gdzie wprowadzono wymóg jazdy na oponach zimowych - przypomina Sarnecki.
Ciśnienie
PZPO tłumaczy, że prawidłowa wartość ciśnienia przewidziana przez producenta samochodu podana jest w instrukcji pojazdu oraz bardzo często na wewnętrznej dolnej części środkowego lewego słupka. "Ciśnienie powinno być mierzone minimum raz w miesiącu, nawet jeśli samochód posiada odpowiednie czujniki - a tymczasem jedynie 40 proc. kierowców deklaruje, że jedynie czasem sprawdza jego poziom. Wystarczą 2 dni jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, a zużyjemy opony tak, jak przez tydzień z ciśnieniem prawidłowym" - wskazuje.
- Jeśli nie sprawdzamy ciśnienia, to opony starczą nam na trzy razy krócej. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nawet dwukrotny wzrost temperatury warstw wewnętrznych, a to już prosta droga do rozerwania opon w czasie jazdy. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o trzy decybele głośniejsze i wydłużają drogę hamowania nawet o cztery metry - mówi Sarnecki.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock