O ponad jedną trzecią wzrosła w ciągu roku liczba właścicieli pojazdów wezwanych do zapłacenia kary za brak polisy OC. Wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Hubert Stoklas podkreślił, że jazda bez obowiązkowego OC jest "ogromnym zagrożeniem zarówno dla finansów sprawcy szkody, jak i dla nieubezpieczonego posiadacza pojazdu".
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w ciągu trzech kwartałów 2019 roku wystawił 93 tysiące wezwań do zapłacenia kary za brak OC. To o blisko 25 tysięcy więcej niż w analogicznym okresie minionego roku.
"Warto zaznaczyć, że działalność kontrolna Funduszu ma charakter prewencyjny. Jazda bez obowiązkowego OC jest bowiem ogromnym zagrożeniem zarówno dla finansów sprawcy szkody, jak i dla nieubezpieczonego posiadacza pojazdu. W razie wypadku muszą oni z własnej kieszeni, solidarnie, oddać wszystkie świadczenia wypłacone przez Fundusz ofiarom takiego wypadku" - wskazał Hubert Stoklas, wiceprezes UFG.
Kary za brak polisy OC
Najwyższe kwoty wypłacone poszkodowanym, które Fundusz dochodzi od nieubezpieczonych, przekraczają milion złotych.
"Rekordzista ma do zwrotu ponad 1,4 miliona złotych za wypadek spowodowany nieubezpieczonym motocyklem, w którym potrącił rowerzystkę. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła. Kolejny sprawca ma do oddania UFG 1,37 miliona złotych za wypadek, w wyniku którego pasażer nieubezpieczonego pojazdu doznał złamania kręgosłupa i jest sparaliżowany" - czytamy w komunikacie.
Fundusz podał, że odnotowana w ciągu trzech kwartałów 2019 roku większa ilość wezwań o zapłacenie kary za brak OC to efekt wzrostu o 24 procent liczby zawiadomień od policji, ale przede wszystkim wzrostu o 52 procent liczby nowych spraw dotyczących braku ochrony ubezpieczeniowej OC, wykrytych na podstawie informacji z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych UFG.
Fundusz pod koniec września br. prowadził łącznie blisko 175 tysięcy spraw o zapłacenie kary za brak komunikacyjnej polisy OC. Do kasy Funduszu z tego tytułu w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy br. wpłynęło 100,6 miliona złotych, o ponad 40 procent więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku.
Kary za brak OC są uzależnione od rodzaju pojazdu i okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej: do 3 dni – 20 procent pełnej opłaty karnej, 4 do 14 dni – 50 procent pełnej opłaty karnej, powyżej 14 dni – 100 procent opłaty karnej.
Obowiązek
W Polsce jest obowiązek wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) najpóźniej w dniu rejestracji auta, ciągnika, autobusu, motocykla czy motoroweru. Fundusz szacuje, że około 0,4 procent wszystkich aktywnych pojazdów, mogących brać udział w ruchu, może jednak nie posiadać - stale lub czasowo - obowiązkowej polisy OC. Według obowiązujących przepisów osobą nieubezpieczoną jest zarówno właściciel pojazdu, który nie wykupił tej obowiązkowej polisy w ustawowym terminie, jak również posiadacz, który miał przerwę w ochronie ubezpieczeniowej oraz osoba, która świadomie uchyla się od obowiązku zawarcia umowy OC.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock