Poseł Marek Rząsa (Koalicja Obywatelska) 23 maja skierował interpelację, w której pytał m.in. czy Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozwiązać problem tzw. martwych pojazdów?
W odpowiedzi z 4 lipca wiceminister cyfryzacji Paweł Lewandowski odpowiedział, że w "ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości znajdują się przepisy porządkujące stan prawny pojazdów, co do których zachodzi istotne podejrzenie, że faktycznie już nie istnieją i nie poruszają się po drogach, jednak nie ma podstaw prawnych, które pozwoliłyby ich ostatnim właścicielom na wyrejestrowanie".
Walka z "martwymi duszami" - zasady
"Przewiduje się wygaszenie decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed 14 marca 2005 r., co do których właściciele pomimo ciążącego na nich obowiązku nie wykonywali badań technicznych ani nie ubezpieczali w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów przez okres co najmniej 10 lat" - wytłumaczył Lewandowski.
Wskazał, że "wygaszenie rejestracji nastąpi automatycznie w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów", a "na podstawie danych uzyskanych z centralnej ewidencji pojazdów samorządy będą zawiadomić o wygaszeniu rejestracji, m.in. w drodze publicznego obwieszczenia - co istotnie ograniczy konieczność zaangażowania samorządów w te czynności jak również obywateli maksymalnie upraszczając całą procedurę".
Dodał, że "pojazdy, co do których decyzja o rejestracji wygasła w ww. trybie, będzie można swobodnie ponownie zarejestrować".
Według wiceministra "poprawka niesie korzyści zarówno dla obywateli, którzy nie będą 'ścigani' za brak OC w zakresie pojazdu, którego faktycznie nie posiadają, a jednocześnie dane zgromadzone w systemie będą odzwierciedlały stan faktyczny liczby pojazdów".
Wcześniej minister cyfryzacji Janusz Cieszyński wyjaśniał w kontekście ustawy, że "mamy w CEP 99580 wartburgów, z których 93198 nie ma badań, OC nieważne od 10 lat i zostało zarejestrowanych przed 14.03.2005". Liczba "martwych dusz" w Centralnej Ewidencji Pojazdów, obejmującej ponad 26 mln aut, jest szacowana nawet na kilka milionów.
Ustawa na biurku prezydenta
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości została w piątek przegłosowana w Sejmie, który przyjął poprawki Senatu.
W tej samej regulacji zaproponowano zmiany dotyczące kierowców. Na przykład określono sztywną wysokość kary pieniężnej za niezarejestrowanie pojazdu oraz zawiadomienie o zbyciu pojazdu oraz zniesiono obowiązku oklejania szyby pojazdu nalepkami uprawniającymi do wjazdu do strefy czystego transportu.
Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta Andrzeja Dudy.
Autorka/Autor: kris/dap
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock