Z centralnej ewidencji pojazdów (CEP) mają zostać usunięte tak zwane martwe dusze - samochody niewyrejestrowane, które nie posiadają od dłuższego czasu ważnych badań technicznych ani nie mają ubezpieczenia OC. Wiceminister cyfryzacji Paweł Lewandowski wyjaśnił, na jakich zasadach będzie następować wygaszanie rejestracji pojazdów.
Poseł Marek Rząsa (Koalicja Obywatelska) 23 maja skierował interpelację, w której pytał m.in. czy Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozwiązać problem tzw. martwych pojazdów?
W odpowiedzi z 4 lipca wiceminister cyfryzacji Paweł Lewandowski odpowiedział, że w "ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości znajdują się przepisy porządkujące stan prawny pojazdów, co do których zachodzi istotne podejrzenie, że faktycznie już nie istnieją i nie poruszają się po drogach, jednak nie ma podstaw prawnych, które pozwoliłyby ich ostatnim właścicielom na wyrejestrowanie".
Walka z "martwymi duszami" - zasady
"Przewiduje się wygaszenie decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed 14 marca 2005 r., co do których właściciele pomimo ciążącego na nich obowiązku nie wykonywali badań technicznych ani nie ubezpieczali w ramach ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów przez okres co najmniej 10 lat" - wytłumaczył Lewandowski.
Wskazał, że "wygaszenie rejestracji nastąpi automatycznie w systemie teleinformatycznym obsługującym centralną ewidencję pojazdów", a "na podstawie danych uzyskanych z centralnej ewidencji pojazdów samorządy będą zawiadomić o wygaszeniu rejestracji, m.in. w drodze publicznego obwieszczenia - co istotnie ograniczy konieczność zaangażowania samorządów w te czynności jak również obywateli maksymalnie upraszczając całą procedurę".
Dodał, że "pojazdy, co do których decyzja o rejestracji wygasła w ww. trybie, będzie można swobodnie ponownie zarejestrować".
Według wiceministra "poprawka niesie korzyści zarówno dla obywateli, którzy nie będą 'ścigani' za brak OC w zakresie pojazdu, którego faktycznie nie posiadają, a jednocześnie dane zgromadzone w systemie będą odzwierciedlały stan faktyczny liczby pojazdów".
Wcześniej minister cyfryzacji Janusz Cieszyński wyjaśniał w kontekście ustawy, że "mamy w CEP 99580 wartburgów, z których 93198 nie ma badań, OC nieważne od 10 lat i zostało zarejestrowanych przed 14.03.2005". Liczba "martwych dusz" w Centralnej Ewidencji Pojazdów, obejmującej ponad 26 mln aut, jest szacowana nawet na kilka milionów.
Ustawa na biurku prezydenta
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości została w piątek przegłosowana w Sejmie, który przyjął poprawki Senatu.
W tej samej regulacji zaproponowano zmiany dotyczące kierowców. Na przykład określono sztywną wysokość kary pieniężnej za niezarejestrowanie pojazdu oraz zawiadomienie o zbyciu pojazdu oraz zniesiono obowiązku oklejania szyby pojazdu nalepkami uprawniającymi do wjazdu do strefy czystego transportu.
Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta Andrzeja Dudy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock