Sejm opowiedział się w piątek za ustawami, które wprowadzają ważne zmiany dla kierowców. Mają powrócić odpłatne szkolenia pozwalające na zredukowanie sześciu punktów karnych, a informacje o punktach mają znikać z centralnej ewidencji po roku, a nie po dwóch latach. Zmiany dotyczą też kar za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu.
Sejm opowiedział się w piątek za przyjęciem części poprawek Senatu do nowelizacji, która ma m.in. podnieść bezpieczeństwo pasażerów w przewozach na aplikację. W ustawie znalazły się także ważne regulacje dla kierowców, w tym dotyczące punktów karnych.
Zmiany w punktach karnych
Nowe przepisy przywracają sytuację prawną sprzed 2022 r. Regulacja wprowadza przepis, zgodnie z którym informacje o otrzymanej liczbie punktów zgromadzone w centralnej ewidencji mają być usuwane po roku, a nie dwóch latach.
– Był rok, wydłużyliśmy do dwóch i teraz zmiana przewiduje ponowne skrócenie do roku. Wynika to też z naszych analiz, które jasno wskazują, że odsetek kierowców którym to grozi, jest dość niewielki. Mamy wszelkie powody, żeby przypuszczać, że to są właśnie zawodowi kierowcy, którzy popełniają wykroczenia, a te są bardziej związane z częstotliwością, niekoniecznie z tym, że to są bardzo poważne naruszenia prawa, niż z tym że to są faktycznie piraci drogowi. Wydaje się, że to jest racjonalny kierunek zmian. To jest coś, co nie obniży bezpieczeństwa na drogach, a pomoże tym, którzy w ten sposób zarabiają na życie. Dla takiej osoby brak prawa jazdy to jest po prostu brak możliwości zarobkowania – tłumaczył w Senacie minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Regulacja przywraca także odpłatne szkolenia pozwalające na zredukowanie sześciu punktów karnych. Z tego rozwiązania - maksymalnie raz na pół roku - będą mogli korzystać kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy od co najmniej roku.
Ta ustawa trafi teraz na biurko prezydenta Andrzeja Dudy.
Kara za brak rejestracji pojazdu
Także w piątek Sejm uchwalił ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Teraz regulacją zajmie się Senat.
Rząd zaproponował w ustawie zmiany obejmujące m.in. przyspieszenie zwrotu prawa jazdy kierowcom w przypadku umorzenia postępowania administracyjnego bez konieczności angażowania organów samorządu. Ułatwiony ma również zostać zwrot zatrzymanego dowodu rejestracyjnego poprzez umożliwienie jego elektronicznego zwrotu na stacji kontroli pojazdów, a nie jak obecnie u starosty, po fizycznym odbiorze dokumentu.
Ustalono też sztywną wysokość kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu oraz zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Obecnie musi mieścić się w widełkach od 200 do 1 tys. zł.
Po zmianie będzie to 500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu, oraz 250 zł dla właściciela pojazdu zarejestrowanego, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu.
Obowiązkowe nalepki
Zniesiony zostanie również obowiązek oklejania szyby pojazdu nalepkami uprawniającymi do wjazdu do strefy czystego transportu. Ma także zostać uporządkowany stan prawny pojazdów, które faktycznie już nie istnieją i nie poruszają się po drogach, co ma uchronić obywateli przed postępowaniami za brak ubezpieczenia OC.
Ponadto zmiany mają ułatwić dostęp obywateli do informacji zgromadzonych w ogólnopolskiej bazie danych o umowach ubezpieczeń komunikacyjnych prowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, w tym w aplikacji mObywatel. Pozwoli to uczestnikom wypadku czy kolizji na natychmiastowe sprawdzenie umów ubezpieczeniowych uczestników zdarzenia.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock