Pod koniec 2021 roku będzie można przejechać odcinkami autostrady A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica bez konieczności zatrzymywania się przed szlabanami - poinformował resort finansów. Na państwowych odcinkach dróg płatnych ma działać jeden system poboru opłat - e-Toll.
Od 1 lipca br. to KAS odpowiada za pobór opłaty za przejazd autostradą na dwóch odcinkach autostrad Konin-Stryków oraz Wrocław-Sośnica. Opłata za przejazd jest pobierana tam w sposób manualny z wykorzystaniem bramek lub elektronicznie przy użyciu urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej (DSRC).
Dwie możliwości
Minister finansów Tadeusz Kościński poinformował w piątek na konferencji prasowej, że resort wraz z KAS przygotuje nowoczesne rozwiązanie, które nie będzie nikogo wykluczać. Dodał, że za przejazd autostradami będzie można rozliczyć się za pomocą aplikacji bądź kupując bilet autostradowy.
Resort i KAS planują wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie, czyli do masy 3,5 ton. Pierwsza opcja to opłaty naliczane na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Sytemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężarowych, np. z wykorzystaniem aplikacji na urządzenia mobilne.
Drugim sposobem płatności będzie wykupienie biletu autostradowego: tradycyjnego (papierowego) na stacji paliw czy w kiosku lub wirtualnego biletu przez serwis internetowy, terminal samoobsługowy, aplikacje bankowe.
Bilet autostradowy będzie można kupić bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS. Bilet będzie kupowany na konkretny odcinek autostrady i będzie ważny przez 48 godzin od momentu zakupu. Jeśli zmienią nam się plany i nie będziemy chcieli jechać płatnym odcinkiem autostrady, bilet będzie można zwrócić (do konkretnej daty wskazanej na bilecie) i odzyskać pieniądze.
Nowy system
Szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska wyjaśniła, że nowy system zacznie być wprowadzany w pierwszym kwartale 2021 roku. Dodała, że obowiązywać będzie 3-miesięczny okres przejściowy, w którym będą funkcjonować oba systemy poboru opłat (stary, oparty na systemie radiowym oraz nowy, oparty na geolokalizacji). Stary system ma przestać funkcjonować 1 lipca 2021 roku. Na początku system przeznaczony będzie dla pojazdów ciężkich, ważących powyżej 3,5 tony.
Resort finansów wyjaśnił, że ze względu na wiążące umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to czwarty kwartał 2021 r. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej KAS z wykorzystaniem aplikacji zostanie uruchomiona wcześniej, wraz ze startem systemu e-Toll.
Przedstawiciele resortu finansów poinformowali, że nowe rozwiązania zostaną uregulowane ustawowo, a prace nad odpowiednimi przepisami są na ukończeniu.
Sieć autostrad w Polsce
Sieć autostrad w Polsce ma długość około 1694 km, a opłaty za przejazd pojazdami poniżej 3,5 tony ponosimy na odcinkach autostrad o łącznej długości około 728 km.
Oprócz dwóch wyżej wymienionych płatnych państwowych odcinków na terenie Polski są też trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin – Nowa Wieś - około 152 km, A2 Konin - Świecko - około 255 km, oraz A4 Katowice - Kraków - około 60 km, na których opłaty pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze. Każdy z nich ma inne stawki za przejazd kilometra autostrady.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock