Minister transportu Wielkiej Brytanii Grant Shapps poinformował, że rząd Borisa Johnsona rozważa dalsze przyspieszenie wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów z napędami spalinowymi i hybrydowymi. Może to nastąpić od 2032 roku, a nie jak ogłoszono w zeszłym tygodniu od 2035 roku.
Dzięki temu Londyn będzie mógł zrealizować plan osiągnięcia zerowych emisji netto do połowy stulecia - tłumaczył Shapps.
Kolejna data
W ubiegłym tygodniu szef rządu ogłosił, że sprzedaż nowych samochodów z silnikami spalinowymi i napędami hybrydowymi będzie zakazana od 2035 roku. Tym samym Zjednoczone Królestwo zweryfikowało swój początkowy plan, który zakładał wdrożenie zakazu w 2040 roku.
- Premier informował w ubiegłym tygodniu, że chce to zrobić co najmniej do 2035 roku. (...) Mówimy o 2035 roku, a nawet 2032 roku - podkreślił minister transportu podczas rozmowy z BBC Radio 5. Dodał, że obecnie omawiany dokument zawiera opcje wprowadzenia zakazu już w 2032 roku.
Taka zapowiedź może zostać negatywnie odebrana przez brytyjski przemysł motoryzacyjny, który już wcześniej przestrzegał przed konsekwencjami zakazu. Zdaniem branży odbije się to na sprzedaży, dlatego wszelkie zmiany w prawie powinny być wprowadzane razem z pomocą państwową dla przemysłu.
Podobny pomysł ma Francja, w której ma to obowiązywać od 2040 roku. Tymczasem parlament Norwegii przyjął niewiążący plan zakładający, że do 2025 roku wszystkie sprzedawane samochody w kraju powinny być bezemisyjne. Za takie uważa się pojazdy elektryczne na baterie i wodorowe.
Mimo zaostrzania prawa i promocji elektromobilności samochody z silnikami benzynowymi i Diesla stanowią nadal 90 proc. całkowitej sprzedaży w Wielkiej Brytanii. Potencjalni klienci obawiają się nie tylko niewystarczającej infrastruktury do ładowania samochodów, ale również wysokich cen pojazdów na baterie i ich małego zasięgu.
Władze Paryża, Madrytu, Meksyku, Aten planują wprowadzić zakazy wjazdu samochodów z silnikami Diesla do centrów miast do 2025 roku.
Autor: tol / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Christian Mueller / Shutterstock.com