Będą nowe stawki dla płatności automatycznych za przejazdy autostradą A4 Katowice-Kraków. O 1 złoty więcej niż dotychczas zapłacą kierowcy samochodów osobowych. Na preferencyjne stawki nie będą już mogli liczyć kierowcy większych pojazdów. Zmiany wejdą w życie 1 października tego roku.
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska poinformowała w piątkowym komunikacie, że od 1 października 2021 roku wprowadza zmiany stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków oraz stawek preferencyjnych dla płatności automatycznych: A4Go, Telepass i videotollingu.
W wyniku zmian od początku przyszłego miesiąca wyższe stawki będą dotyczyły pojazdów z kategorii drugiej i trzeciej, czyli pojazdów o dwóch i trzech osiach, z których co najmniej jedna jest wyposażona w koło bliźniacze, a także pojazdów samochodowych o dwóch osiach z przyczepami. Opłata wzrośnie z 20 zł do 22 zł na każdym placu poboru opłat (PPO) autostrady A4 Katowice-Kraków, czyli w Mysłowicach i Balicach. Oznacza to, że kierowcy zapłacą za przejazd całym odcinkiem 44 zł, a nie 40 zł jak dotychczas.
Podwyżka wynika ze zmniejszenia bonifikaty dla takich aut (wobec stawki dla ciężarówek) z 15 do 13 zł.
Stawki za przejazd odcinkiem autostrady pojazdami pozostałych kategorii, czyli kategorii pierwszej (12 zł na każdym PPO w przypadku samochodów osobowych) oraz kategorii czwartej i piątej (35 zł na każdym PPO) nie ulegną zmianie. Nie zmieni się również - wynosząca 6 zł na każdej bramce - opłata dla motocyklistów.
A4 Katowice - Kraków - opłaty
Od 1 października zmieni się również wysokość stawki preferencyjnej za przejazd pojazdów kategorii pierwszej (chodzi w tym przypadku o auta osobowe) z wykorzystaniem płatności automatycznych: A4Go, Telepass i videotollingu. Wyniesie ona 9 zł na każdym PPO, a nie 8 zł jak dotychczas.
Ponadto zapowiedziano zlikwidowanie preferencyjnych stawek opłat dla pojazdów kategorii 2, 3, 4 i 5 dla przejazdów z wykorzystaniem płatności automatycznych. Oznacza to, że stawki opłat dotyczące płatności tradycyjnych (karta lub gotówka), jak i płatności automatycznych będą takie same.
Do tej pory dla pojazdów kategorii 2, 3, 4 i 5 dla przejazdów z wykorzystaniem płatności automatycznych obowiązywały stawki preferencyjne. Wynosiły one 17 zł na każdym PPO dla pojazdów kategorii drugiej i trzeciej, a także 30 zł dla pojazdów kategorii czwartej i piątej. Od 1 października będzie to odpowiednio 22 zł, jak i 35 zł.
Według informacji podanych przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska, w godzinach szczytu udział płatności automatycznych w transakcjach ogółem przekracza 45 procent. Z tej formy płatności korzystają użytkownicy aplikacji Autopay, SkyCash oraz IKO, videotollingu z kartami flotowymi Orlenu lub z urządzeniem pokładowym A4Go.
Kierowcy korzystający z elektronicznego poboru opłat A4Go w formule przedpłaconej, jeszcze przez trzy tygodnie mogą kupować impulsy w obecnych cenach, ważne przez kolejne dwa lata.
Na placach poboru opłat uruchomiono drugą bramkę tylko dla płatności automatycznych, otwieraną w sytuacjach dużego natężenia ruchu na skrajnych lewych pasach placów poboru opłat - ma to zwiększyć przepustowość bramek w godzinach szczytu.
A4 Katowice - Kraków - ruch
Z danych spółki SAM wynika, że w pierwszym półroczu 2021 roku z autostrady Katowice - Kraków korzystało w ciągu doby średnio niespełna 30,1 tys. samochodów osobowych (wzrost rok do roku o 14,7 proc.) oraz blisko 7,4 tys. ciężarówek (wzrost o 17,8 proc.). Ogółem było to średnio 37 tys. 477 pojazdów na dobę, wobec 32 tys. 495 w pierwszym półroczu 2020 roku (wzrost o 15,3 proc.). W całym ubiegłym roku średnie dobowe natężenie ruchu wyniosło ok. 36,5 tys. pojazdów.
Przychody z poboru opłat wyniosły w pierwszym półroczu br. ponad 156,8 mln zł, wobec 126,7 mln zł przed rokiem (wzrost o 23,8 proc.), przy czym w segmencie ciężarówek wzrost przychodów był niespełna 15-procentowy, zaś w segmencie aut osobowych przekroczył 30 proc.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock