Kolejny odcinek "Z lotu ptaka" na przełomie Starego i Nowego Roku. To doskonała okazja do podsumowania ostatnich 12 miesięcy. Spróbujemy przedstawić wszystkie najważniejsze inwestycje w mieście. Jedną z nich miała być budowa nowej drogi wyjazdowej w kierunku Krakowa i Katowic, ale decyzja w tej sprawie nikogo chyba nie ucieszy.
Budowa nowej drogi Salomea-Wolica, która miała ostatecznie rozładować korki w alei Krakowskiej nie rozpocznie się w zakładanym terminie, czyli do 2013 roku. W ostatnich dniach ta inwestycja została wykreślona z planu inwestycyjnego na najbliższe lata. To oznacza, że jeszcze przez co najmniej 5 lat kierowcy będą tłoczyć się w Raszynie, próbując wydostać się na krajową "7" lub "1". Jest jeszcze szansa, że do 2012 roku powstanie tylko krótki fragment trasy od węzła Salomea do Opaczy.
Pogoda opóźnia budowę mostu Północnego
Długa i mroźna zima, a potem wiosenne roztopy lub obfite ulewy powodujące fale powodziowe na Wiśle - tych rzeczy najbardziej boją się drogowcy, bo każda z nich może oznaczać kolejne opóźnienia w budowie mostu Północnego.
Przeprawa między Bielanami a Białołęką jak żadna inna miejska inwestycja uzależniona jest od kaprysów pogody. Budowa mostu Północnego w ostatnim roku była kilka razy przerywana i wszystko wskazuje na to, że nie uda się dotrzymać zakładanego terminu zakończenia prac. Most miał być prezentem gwiazdkowym na przyszłe Boże Narodzenie, ale może okazać się "zajączkiem" na Wielkanoc 2013 roku. Na budowie trwa wyścig z czasem, ale do mety wcale nie jest bliżej.
W programie o budowie mostu Północnego Krzysztof Lipski rozmawia z Andrzejem Makowelskim, wicedyrektorem Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Parkingi P+R cieszą się sympatią kierowców
Te inwestycje od razu zyskały sympatię kierowców i śmiało można je zaliczyć do przebojów roku 2010. Parkingi Parkuj i Jedź każdego dnia zapełniają się samochodami. Kolejne są w budowie i pewnie też będą strzałem w dziesiątkę.
W ostatnim roku do dyspozycji kierowców oddano parking przy stacji metra Ursynów oraz w Aninie przy stacji PKP. Trzy kolejne są w budowie – pierwszy powstaje w alei Krakowskiej, przy pętli tramwajowej na Okęciu i ma być gotowy w nowym roku, tak samo jak parking przy stacji PKP w Wawrze. Trzeci oddany zostanie w Ursusie, przy planowanej stacji PKP Ursus-Niedźwiadek. W tej chwili w stolicy i okolicach mamy osiem parkingów typu Parkuj i Jedź. Docelowo ma być ich około 30.
Budowlane widowisko na Stadionie Narodowym
Spektakularne budowlane widowisko przygotowują inżynierowie ze Stadionu Narodowego. Zwieńczeniem ich wielomiesięcznej pracy ma być operacja, jakiej w Polsce jeszcze nie było, nazywana po angielsku "big lift".
Big lift to podniesienie stalowej iglicy podtrzymującej zamykany dach stadionu. Operacja przygotowywana jest od kilkunastu tygodni i jest jednym z najtrudniejszych etapów budowy narodowej areny. Iglica ma 60 metrów długości i waży bagatela 100 ton. Podczepiono do niej 72 stalowe liny, na których rozpięta będzie konstrukcja dachu. Operacja podniesienia iglicy na wysokość 35 metrów ma potrwać około trzech dni. Stadion Narodowy ma być oddany w lipcu 2011 roku. Pomieści 55 tys. widzów.
O operacji big lift Krzysztof Lipski rozmawia z Marcinem Zarębą, dyrektorem Projektu konsorcjum ALPINE - Hydrobudowa Polska.
Tunel pod stacją PKP Warszawa Gdańska
Nowy Rok ze szczególną radością witać mogą mieszkańcy Żoliborza. Po wielu miesiącach utrudnień gotowy jest w końcu podziemny tunel pod stacją PKP Warszawa Gdańska.
Budowa tunelu prowadzącego od ulicy Generała Zajączka do stacji metra Warszawa-Gdańska została zakończona w połowie grudnia i przekazana kolejarzom. W ostatnich dniach trwały jeszcze odbiory techniczne. 170-metrowe podziemne przejście będzie wielkim ułatwieniem dla wszystkich mieszkańców Żoliborza, którzy po zamknięciu wiaduktu drogowego na ulicy Andersa, stracili wygodne połączenie ze Śródmieściem. Teraz sprawnie i bezpiecznie będą mogli dojść do metra lub pociągów.
Obwodnice Warszawy szybko nie powstaną
Te drogi niczym pierścień miały otoczyć Warszawę i rozładować ruch samochodów, które dojadą do Warszawy autostradą A2. Niestety nie uda się ich zbudować do Euro 2012. Plan budowy miejskich obwodnic dosłownie legł w gruzach.
W czerwcu 2012 roku, kiedy będziemy świętować rozpoczęcie Euro, z drogowego pierścienia zobaczymy jedynie fragment południowej obwodnicy od Konotopy do ulicy Puławskiej i niedokończoną trasę na północy miasta prowadzącą od Konotopy do Marek. W obu przypadkach trasy szybkiego ruchu S-2 i S-8 zakończą się wąskim gardłem i pewnie ogromnymi korkami. Szansa, że przed 2015 rokiem zbudujemy wschodnią obwodnicę i dokończymy tę na południu, jest niestety bardzo niewielka.
O miejskich obwodnicach Krzysztof Lipski rozmawia z Marcinem Hadajem, rzecznikiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
myk